Monitoria como espaço de formação docente inicial em Biologia sensível à diversidade cultural
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i22.284Abstract
We present and discuss the results of a qualitative study whose objective was to analyze the contribution of a monitoring, in a curricular component of the Degree in Biological Sciences in State University of Feira Santana, to the formation of the teaching identity of a student sensitive to cultural diversity. It is an autobiography, with data collection based on field annotations and Context Analysis. Four thematic categories were generated, indicating that the monitoring contributed to the awareness of the student about the need for attention and consideration of the cultural diversity present in the classroom, and the respect of the different knowledge and practices present in the school universe.
Downloads
References
AUTOR, 2014.
AUTOR; ARAUJO, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BENITES, L. C. O professor-colaborador no estágio curricular supervisionado em Educação Física: perfil, papel e potencialidades. 180f. Tese (Doutorado em Ciência da Motricidade). Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
BORTONI-RICARDO, S. T. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
CORDEIRO, A. F. M.; BUENDGENS, J. F. Preconceitos na escola: sentidos e significados atribuídos pelos adolescentes no ensino médio. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n. 1, p. 45-54, 2012.
CUFF, B. M. P.; BROWN, S. J.; TAYLOR, L; HOWAT, D. Empathy: A Review of the Concept, Emotion Review, v. 8, n. 2, p. 144-153, 2016.
DANTAS, C. R. da S.; MASSONI, N. T.; SANTOS, F. M. T. dos. A avaliação no Ensino de Ciências Naturais nos documentos oficiais e na literatura acadêmica: uma temática com muitas questões em aberto. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 25, n. 95, p. 440-482, 2017.
IZA, V. F. D.; BENITES, C. L.; NETO, S. L.; CYRINO, M.; ANANIAS, V. E; ARNOSTI, P. R.; NETO, S. S. Identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014.
LEITE, P. A. E; RIBEIRO, S. E; LEITE, G. K; ULIANA, R. M. Formação de profissionais da Educação alguns desafios e demandas na formação inicial de professores na contemporaneidade. Educação & Sociedade, v. 39, n. 144, p.721-737, 2018.
NÓVOA, A. Os Professores e sua Formação, Lisboa: Publicações Don Quixote, Ltda., 1992.
PAIVA, A. de S.; SOUZA, H. C.; SEPULVEDA, C.; ARTEAGA, J. S. Baartman, Lacks e o corpo da mulher negra como paradigma de alteridade na história da biologia. In: 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, 2016, Florianópolis. Caderno completo 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, p. 1-17, 2016.
PACHECO, W. R. de S.; BARBOSA, J. P. da S.; FERNANDES, D. G. A relação teoria e prática no processo de formação docente. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, n. 2, suplementar, p. 332- 340, 2017.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p.5-24, 2006.
SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Saberes docentes e disciplinas escolares na formação de professores em Ciências e Biologia. SELLES, S. E. et al. (Orgs.). Ensino de Biologia: histórias, saberes e práticas formativas. p. 49-69. Uberlândia: EdUFU, 2009.
SOUZA, E. C. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão. v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006.
VEIGA, I. P. A. Organização Didática da Aula: Um projeto colaborativo de ação imediata. In: Veiga, I. P. A. (Org.). Aula: Gênese, Dimensões, Princípios e Práticas. 1ª. ed. v. 1, p. 267-298, Campinas: Papiros, 2008.
VERAS, R. da S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, n. 38, p. 219-235, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.