Docência em Educação Infantil: diálogo entre filosofia da infância e psicomotricidade relacional

Authors

  • Rosalina Rocha Araújo Moraes MORAES UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
  • Silvana Mendes Sabino Soares UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
  • Ana Maria Monte Coelho Frota UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
Abstract views: 768 / PDF downloads: 747

Keywords:

Teaching in early childhood education, Relational psychomotricity, Philosophy of childhood

Abstract

Early childhood education, as well as teaching in this educational stage, still faces challenges in its identity. In the face of discussions about rights, curricula, practices, assessments, among others, we seek to adequately serve children. Several concerns permeate our imaginary and nourish reflections outlined in this article, which propose to debate these issues, in a reflexive and critical way, in light of so many possibilities of discussion about teaching in early childhood education. From the various theoretical lenses from which the subject can be approached, we prioritize, in this study, the Philosophy of Childhood and Relational Psychomotricity: different but similar views in the conceptions of children and childhoods. These approaches offer substantial contributions to the discussion at hand, favoring a construction of teaching in early childhood education that fosters practices committed to childhood.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BATISTA, M. I. B. Estresse docente: contribuições da prática psicomotora relacional para o seu enfrentamento. Fortaleza: RDS, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Palácio do Planalto, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 30 set. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 dez. 2009. Seção 1, p.18. Disponível em: <http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=18&data=18/12/2009>. Acesso em: 30 set. 2018.
CASTRO, Lúcia Rabello de. O futuro da infância e outros escritos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2013.

GUSI, E. G. B. A Psicomotricidade Relacional na educação infantil: benefícios da prática. In: BATISTA, M. I. B. VIEIRA, J. L. (Org.). Textos e contextos em Psicomotricidade Relacional: vol. 1. Fortaleza: RDS, 2013. cap. 4., p. 136-144.

GUSI, E. G. B.; VICENTIN, I. S. A importância das relações e a formação continuada de professores da educação básica. In: EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais eletrônicos… Curitiba: PUCPR, 2017. p. 3445- 3457. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25427_12312.pdf>. Acesso em: 26 set. 2018.

KOHAN, Walter O. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LAPIERRE, Andre; LAPIERRE, Anne. O adulto diante da criança de 0 a 3 anos: psicomotricidade relacional e formação da personalidade. Tradução de Maria Ermantina G. G. Pereira. Curitiba: UFPR, 2002.

LARROSA, Jorge. O enigma da infância: ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. cap. 9, p. 183-198.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

MARCHESI, A. O bem-estar dos professores. Artmed: Porto Alegre, 2008.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Benedita, 2009.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. Tradução de Vania Cury. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Curso de Graduação em Pedagogia: Currículo. Sistema Integrado de Gestão Acadêmico, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: <https://www.siga.ufrj.br/sira/temas/zire/frameConsultas.jsp?mainPage=/repositorio-curriculo/B137164D-92A4-F79F-3C28-DD379D8B0991.html>. Acesso em: 8 out. 2018.

ZABALZA, Miguel A. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998.

How to Cite

MORAES, R. .; MENDES SABINO SOARES, S.; MONTE COELHO FROTA, A. M. Docência em Educação Infantil: diálogo entre filosofia da infância e psicomotricidade relacional. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 181–194, 2020. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/311. Acesso em: 22 jul. 2024.