Pedagogizar corpos e conformar subjetividades: O sintagma ideologia de gênero como exercício colonizador da educação

Authors

  • Carlos Magno Camargos Mendonça UFMG
  • Felipe Viero Kolinski Machado Mendonça UFOP

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.338
Abstract views: 707 / PDF downloads: 512

Keywords:

Ideología de género; Educación; Masculinidades

Abstract

In order to reflect on the primacy of the existence of content that addresses issues of gender, sex education and sexuality in school curricula and in initial and continuing teacher training, this article asks how the implementation of the agenda to combat gender, proposed by sectors conservatives, endorsed a list of exclusions and violence. We assume that extinguishing such themes from school curricula and teacher training policies seeks to perpetuate acts of male domination and oppression, in addition to reducing the critical capacity of teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BIROLI, Flávia. Gênero e desigualdades. Limites da democracia no Brasil. São Paulo: Editora Boitempo, 2018.
BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: n-1, 2019.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. São Paulo: Editora Record, 2012.
CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. São Paulo: Versos, 2015.
CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016.
FELIX, Jeane. Gênero e formação docente: reflexões de uma professora. ESPAÇO DO CURRÍCULO, v.8, n.2. Maio a Agosto de 2015. p. 223-231.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da "ideologia de gênero": a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Rev. psicol. polít. [online]. 2018, vol.18, n.43, pp. 449-502.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis: vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
MOORE, Henrietta. Compreendendo sexo e gênero. Companion Encyclopedia of Anthropology. London: Routledge, 1997.
PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual; tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 4, n. 05, p. 17-44, 2010.
SILVA, Ieda Prates da. Para ser um guri: espaço e representação da masculinidade na escola. Estilos da Clínica, v. 9, n. 17, p. 70-83, 2004.
VALE DE ALMEIDA, Miguel. Gênero, masculinidade e poder: revendo um caso do sul de Portugal. In: Anuário Antropológico, p. 161-190, 1995.
WITTIG, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos, Egales, Barcelona, 2010.

Published

2020-08-07

How to Cite

CAMARGOS MENDONÇA, C. M. .; VIERO KOLINSKI MACHADO MENDONÇA, F. Pedagogizar corpos e conformar subjetividades: O sintagma ideologia de gênero como exercício colonizador da educação. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 91–104, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i24.338. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/338. Acesso em: 22 nov. 2024.