APPROXIMATION AND DISTANCING BETWEEN THE GUIDELINES IN THE SUPERVISED INTERNSHIP (ESO) AND THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM (PRP) IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TEACHERS

Authors

  • THIAGO ARAUJO SILVEIRA UFRPE
  • Maria Cléa Gomes Marinho Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.372
Abstract views: 900 / PDF downloads: 642

Keywords:

Pedagogical Residency Program; Mandatory Supervised Internship; Guidance; Chemistry Teacher Training

Abstract

Seeking to better train future teachers and encourage pedagogical experiences in basic education, the Supervised Internship and the Pedagogical Residency Program aim to bring approaching and articulating contexts and practices of basic education with that of higher education. In this work, we analyze the approaches, distances, contributions and limitations present in the conceptions about the orientations that occur with teachers who work in parallel in the Supervised Internship and PRP in Serra Talhada-PE. We collected the data through a semi-structured interview, while their analysis was done with the Hermeneutic-Dialectic Analysis. As a result, we found that the orientation process positively impacts the training of future teachers and the co-training of supervising teachers in both ESO and PRP; collective training spaces are produced mainly in the PRP; ESO and PRP provide privileged formative learning spaces since they insert teachers in practical contexts even at the University.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARAÚJO, O. H. A. “Nova” Política Nacional de Formação de Professores com residência pedagógica: para onde caminha o estágio supervisionado?. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S.L.], v. 20, n. 52, p. 253, 4 dez. 2019. Universidade Católica Dom Bosco. http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v20i52.1270.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED). A política de formação de professores no Brasil de 2018: uma análise dos Editais CAPES de Residência Pedagógica e PIBID e a reafirmação da resolução CNE/CP 02/2015. Rio de Janeiro, ANPED, 2018. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/em-audiencia-no-cne-anped-e-entidades-de-pesquisa-repudiam-submissao-de-formacao-de-professores. Acesso em: 1º maio 2019.
BARRETO, E. S. O estágio supervisionado obrigatório na formação do professor de ciências biológicas da UFRPE: olhares de estagiários e orientadores. 2014. 177 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
BORTOLINI, M. R. A pesquisa na Formação de Professores: experiências e representações. 2009. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.educacao.ufrj.br/ppge/teses/tese_maria_regina_bortolini_de_castro.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2017.
BRASIL. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nos 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6o da Medida Provisória no 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências.. . Brasília, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 19 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior. PRP: Programa Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: < https://capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em 23 de out. de 2019
GADAMER, H. G. Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução Flávio Paulo Meurer. 2.ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998
GARCIA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto Editora. Portugal. 1999.
GUERRA, M. D. S. Reflexões sobre um processo vivido em estágio supervisionado: Dos limites às possibilidades, 1995. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Educação da UNICAMP, 1995. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt_08_11.pdf. Acesso em:25 de out. de 2019
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8.ed. São Paulo: Hucitec, 2008.
MOTA, A. S.; OLIVEIRA, B. K. S.; COSTA, F. F.; ROCHA, J. A. A.; REIS, M. A.; PAIVA, T. C. Residência Pedagógica: Uma Contribuição para a Formação Inicial de Professores 2018. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/enalic/trabalhos/443-55106-29112018-111245.pdf. Acesso em: 23 de out. de 2019
NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, Madrid, v. 350, n. 9, p. 203-218, 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em 10 de nov. de 2019.
OLIVEIRA, M. M. Complexidade, Dialogicidade, Círculo Hermenêutico no processo de pesquisa e formação de professores. 2014. Disponível em: <http://www.nupet.com.br/Complexid-Dialogici-CHD--MMO.pdf>. Acesso em: 15 maio 2014.
PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T. J. O processo de estágio supervisionado na formação de professores portugueses e brasileiros. Revista Educação em Questão, Natal, RN, v. 53, n. 39, p. 76-103, maio/ago. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8521>. Acesso em: 5 maio 2019.
PIMENTA, S. G. e LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 3ª ed. – São Paulo: Cortez, 2008. – (Coleção Docência em Formação. – Série Saberes Pedagógicos).
SCHNETZLER, R. P. Como associar ensino com pesquisa na formação inicial e continuada de professores de Ciências? Atas do II Encontro Regional de Ensino de Ciências. Piracicaba: UNIMEP, 18-20 out, 1996.
SILVEIRA, T. A. Análises das orientações conceituais e metas de formação no programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência de Ciências.2017. Tese de Doutorado (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO (UFRPE). Projeto Institucional: residência pedagógica. Recife: Ufrpe, 2018. 34 p.

Published

2020-12-22

How to Cite

SILVEIRA, T. A.; GOMES MARINHO, M. C. APPROXIMATION AND DISTANCING BETWEEN THE GUIDELINES IN THE SUPERVISED INTERNSHIP (ESO) AND THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM (PRP) IN THE TRAINING OF CHEMISTRY TEACHERS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 235–248, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i25.372. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/372. Acesso em: 21 nov. 2024.