SOCIAL REPRESENTATIONS AND THE PROGRAM OF PEDAGOGICAL RESIDENTCY FOR LETRAS UNDERGRADUATES IN THE SERTÃO OF PERNAMBUCO

Authors

  • Larissa de Pinho Cavalcanti UFRPE-UAST

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.406
Abstract views: 574 / PDF downloads: 436

Keywords:

social representations, Letras major, Pedagogical Residence Program, teacher education

Abstract

The aim of this article was to analyze social representations of the Pedagogical Residence Program sponsored by CAPES present in the final reports written by scholarship students of a Letras major in the sertão of Pernambuco. Social representations are collective constructions shared by members of social groups that organize and categorize elements and events in the empirical world. Based on studies of Moscovici (2000, 2003), Abric (1994), Jodelet (2001) e Py (2000, 2004), our analysis identified as central representations for the Program the institutional nature and teacher’s education which are supported by the following vectors: being in the classroom, theory-practice dialogue, for the former, and experience and positive qualification for the latter. Peripheric representations concern the dialogue with school students and the mandatory internship and criticism to partner institutions.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ABRIC, J. C. Pratiques sociales et représentations. Paris: PUF. 1994.

ABRIC, J. C. Specific processes of social representation. Papers on social representations, vol. 5, n. 1, p.77-80, 1996.

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

ALEXANDRE, M. Representação Social: uma genealogia do conceito. Comum, vol. 10, n. 23, p.122-138, 2004.

ANDRÉ, M. HOBOLD, M. PASSOS, L. Os saberes do trabalho docente nas representações de estudantes de licenciatura. In: X CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Curitiba. UFPR. 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6217_3828.pdf Acesso em: 24 Set. 2020

CAPES. EDITAL CAPES nº 06/2018 - Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf Acesso em: 20 mar. 2018.

GONÇALVES, Helenice. Subjetividade e representações sociais: estado da arte da produção nacional 2000-2010. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2011. Disponível em: <https://www.fcc.org.br/fcc/images/pesquisa/estagios/projetos/HeleniceMGonalves.pdf> Acesso em: 06 março 2017.

HÖIJER, B. Social Representations Theory: A New Theory for Media Research. Nordicom Review, vol. 32, n.2, pp. 3-16, 2011.

HOWARTH, Caroline. A social representation is not a quiet thing: exploring the critical potential of social representations theory. British Journal of Social Psychology, vol. 45, n. 1. pp. 65-86, 2007. Disponível em: <http://eprints.lse.ac.uk/2443> Acesso em 30 jan. 2017.

JODELET, D. Representações Sociais: Um domínio em expansão. D. Jodelet (Org.). As Representações Sociais, Rio de Janeiro: EDUERJ. 2001, pp. 17-44.

MOSCOVICI, S. Social representations: explorations in social psychology. Cambridge: Polity Press. 2000.

MOSCOVICI, S. Social Representations: essays on social psychology. New York: NYUP, 2003, pp. 156-184.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em psicologia social. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, vol. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 20052006. Disponível em http://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/download Acesso em: 21 Jan. 2020.

PY, B. Représentations sociales et discours. Questions épistémologiques et méthodologiques. Travaux neuchâtelois de linguistique, n. 32, pp. 5-20, 2000.

PY, B. Pour une approche linguistique des représentation sociales. Langages - Représentations métalinguistiques ordinaires et discours, n. 38 vol. 154, pp. 6-19, 2004.

RIZKALLAH, E.; COLLETTE, K. Représentations sociales et études du discours: réflexions sur quelques complémentarités conceptuelles et analytiques. TrajEthos, vol. 4, n. 1, pp. 25-47, 2015.

SÁ, C. P. de. A Construção do Objeto de Pesquisa em Representações Sociais. RJ: EDUERJ, 1998.

SILVA, K. A. C. P.; CRUZ, S. P. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação, v. 27, n. 2, p. 227-247, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062 Acesso em: 21 Jan. 2020.

SOUSA, C. P.; VILLAS BOAS, L. P. S.; NOVAES, A. O. de. Contribuições dos estudos de representações sociais para compreensão do trabalho docente. Almeida, A. M. de O. Santos, M. de F. S., Trindade, Z. A. (orgs.) Teoria das Representações Sociais: 50 anos. Brasília: Technopolitik, 2014. p. 830-869

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, Jan-Abril, 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf Acesso em: 06/09/2019

WACHELKE, J. F. R.; CARMARGO, B. V. Representações Sociais, Representações Individuais e Comportamento. Revista Interamericana de Psicología, vol. 41, n. 3, pp. 379-390, 2007.

Published

2020-12-22

How to Cite

DE PINHO CAVALCANTI, L. SOCIAL REPRESENTATIONS AND THE PROGRAM OF PEDAGOGICAL RESIDENTCY FOR LETRAS UNDERGRADUATES IN THE SERTÃO OF PERNAMBUCO. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 203–218, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i25.406. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/406. Acesso em: 21 nov. 2024.