EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONSHIPS IN THE PEDAGOGICAL RESIDENCE OF SOCIOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.408Keywords:
Sociology in high school. Pedagogical residence program. Ethnic-racial education. Teacher training. Anti-racist sociologyAbstract
This text aims to discuss the training of Sociology teachers, in the Pedagogical Residency Program - Sociology, and in particular the training aimed at the education of ethnic-racial relations. The Program was subsidized by the government agency CAPES for 18 months (2018/2020), and developed in a public high school in Vila Velha, metropolitan region of Vitória/ES/Brazil. For this work we use participant research, observations and interviews. The results of the Pedagogical Residency Program were significant for the training of undergraduate students and for the continuing education of the teachers involved, in addition to boosting didactic and pedagogical activities at school. The study also pointed to the need and importance of training as a major factor in the discussion of African and Afro-Brazilian history and culture, provided for by Law 10.639 / 2003 in Brazilian education.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004.
BRASIL. Presidência da República. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003(b). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2003, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 15 ago. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1º, de 17 de junho de 2004(b). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jun. de 2004, Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. OCN-EM. Ciências Humanas e suas Tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Org. José Reginaldo Santos Gonçalves. Editora: UFRJ, 2008. Cap. 1 [p.17-58].
CRUZ, Eliane A. de S. ; OLIVEIRA, Luiz Fernandes; LINS, Mônica Regina F.. Ensino de Sociologia Antirracista: reflexões sobre formação docente. Inter-Legere, Natal, nº 18, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30a ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1996.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Editora SA, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Educação e Relações Raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2a. ed. rev. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 143-154.
MALINOWSKI, Bronilaw. Os argonautas do pacífico Ocidental. Abril: São Paulo, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.