Residência pedagógica em um instituto federal: narrativa dos (des) caminhos formativos

Authors

  • Rosenilde Paniago Instituto Federal Goiano
  • Patrícia Gouvêa Nunes Instituto Federal Goiano
  • Celso Martins Belisário
Abstract views: 1153 / PDF downloads: 951

Abstract

This article presents the results of an investigation, whose focus was the formative experiences of the Pedagogical Residency Program (PRP) - Edital No. 6/2018, in a Federal Institute of Education. The objective was to identify the learning experiences of teaching and analyze the possibility of training for research as a contribution to praxis. In this qualitative research, the students' narratives, recorded in portfolio, and documentary analysis were adopted as data collection procedures. The results indicated as possibilities of learning from teaching, interaction with students, participation in events and work with projects. However, despite the institution's effort in outlining in the institutional project and subprojects the principles of a formation in and for research, the high workload destined for the regency has weakened the formative process, being prioritized, more the practical activities in the classroom to the detriment of the exercise of the capacity of problematization, reflection and investigation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. (2ª ed). São Paulo: Cortez, 2011.

ABRAHÃO, M. H. M. B. Fontes orais, escritas e (áudio)visuais em pesquisa (auto)biográfica: palavra dada, escuta (atenta), compreensão cênica. O Studium e o punctum possíveis. In Abrahão, M. H. M.B.; Bragança, I. F. S.; Araújo, M. S. (Orgs.). Pesquisa auto (biográfica): fontes e questões. Curitiba: CRV, p.57-78, 2014.

ANPED, A Política de Formação de Professores no Brasil de 2018: uma análise dos editais CAPES de Residência Pedagógica e PIBID. Documento apresentado em audiência pública da Comissão Bicameral do CNE (Conselho Nacional de Educação) em o9 de abril de 2018. Acesso em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/images/formacaoprofessores_anped_final.pdf

AUTORES. Educação e Realidade, 2017.

AUTORES. Educação em Revista, 2018.

BRASIL. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-residencia-pedagogica.pdf. Acesso em 20 de maio de 2018.

______. Senado Federal. Projeto de Lei Nº 227, de 2007 sobre a “residência educacional a professores da educação básica”, de autoria do Senador Marco Marciel. Disponível em: < http://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/80855>. Acesso em: 15/11/2019.

______. Senado Federal. Projeto de Lei Nº 06, de 2014 que dispõe sobre a “residência pedagógica do Senador Ricardo Ferraçõ que altera a Lei 9394/96. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/115998. Acesso em: 15/11/2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 5 ed. Lisboa: Edições 70, Lda. 2013.

FARIA, Juliana Batista; Diniz-PEREIRA Júlio Emílio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. R. Educ. Públ. Cuiabá v. 28 n. 68 p. 333-356 maio/ago. 2019.

FLORES, M. A. Desafios atuais e perspectivas futuras na formação de professores: um olhar internacional. In M. A. Flores (Org.), Formação e desenvolvimento profissional de professores: contributos internacionais. Coimbra: Almedina, p.217-238, 2014.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2017.

SILVA, K A C P; CRUZ, S P. A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação. E-ISSN 2316-3100, v. 27, n. 2, p. 227-247, mai./ago, 2018.

SILVESTRE, A. Magali. Práticas de estágio no Programa Residência Pedagógica da UNIFESP/Guarulhos. In: ANDRÉ, Marli (Org.). Práticas Inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016, p.147-164.

Published

2020-12-22

How to Cite

PANIAGO, R.; NUNES, . P. G. .; BELISÁRIO, C. M. . Residência pedagógica em um instituto federal: narrativa dos (des) caminhos formativos. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 67–80, 2020. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/414. Acesso em: 3 jul. 2024.