“O início é até meio assustador (...)!”: Inquietações docentes pela ótica de professoras iniciantes
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.431Keywords:
Inserção profissional docente. Inquietações docentes. Desenvolvimento profissional docente.Abstract
“THE BEGINNING IS THROUGH THE SCARY (...)!”: TEACHERS 'QUESTIONS FROM THE PICTURE OF INITIATING TEACHERS
ABSTRACT
The article deals with the professional insertion of teachers, aiming to understand how concerns of literacy teachers affect their teaching in the course of professional insertion. Guided by narrative research, it articulates the voices of six teachers, recognized from the data obtained with the application of a questionnaire to graduates of a Pedagogy course at a university institution. The narratives were constructed based on an interview, referenced by Galvão and Passeggi, Souza & Vicentini, and discussed with the support of authors who deal with teacher professional development, among them: Alarcão & Roldão; Marcelo and Cochran-Smith. The findings indicate, on the one hand, that the concerns are related to the complexity of dealing with the heterogeneity of classes, conflict resolution and personal charges; on the other hand, the power of exchange between peers as a way of coping with concerns, which despite questioning, does not paralyze teachers.
KEYWORDS: Teaching professional insertion. Teaching concerns. Teacher professional development.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Inserção profissional de egressos de programas de iniciação à docência.
Relatório de Pesquisa Interinstitucional. Brasília: CNPq, 2018.
COCHRAN-SMITH, M; LYTLE, S.L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, London: Sage, n. 24, p. 249-305, 1999.
COCHRAN-SMITH, M. Aprendizagem e desaprendizagem: a formação de professores educadores. Teaching e TeacherEducation, v. 19, p. 5-28, 2003.
______. Um conto de duas professoras: aprendendo a ensinar com o tempo. Kappa Delta Pi Record, v. 48, p. 108-122, 2012.
GALVÃO, C. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Coord.). Vidas de professores. Porto/Portugal: Porto, p. 31-78, 1995.
LIMA, E. E. et al. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela: Como? Por quê? O que dizem alguns estudos. Educação e linguagem, São Paulo, v. 10, n.15, p. 138-160. jan./jun. 2007.
MARCELO, C. Formação de professores – para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora. 1999.
MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.
TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade. Campinas: CEDES, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr.-jun. 2013. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso: 23 de maio de 2019.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade. Ano XXI, n. 7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.