Systemic Thinking: a new curricular approach in Physical Education teacher formation.

Authors

  • Reiner Hildebrandt-Stramann Universidade Técnica de Braunschweig – TU

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i27.487
Abstract views: 622 / PDF downloads: 505 / PDF downloads: 107

Keywords:

Systemic thinking., Curriculum., Self-education., Movement.

Abstract

The world is changing and education needs to change. The best example of this is the current coronavirus pandemic. We not only have to live with these changes, but also have to be able to influence them together. In modern science, such influences are based on interdisciplinary thinking. In science, this interdisciplinary thinking is also known as systemic thinking. The article is an call for systemic thinking in sports sciences and Physical Education teachers’ formation. In the first part of the article, the theory of systemic thinking is presented with reference to Fritjof Capra. In the second part, the approach of systemic thinking is transferred to the sports sciences and illustrated in detail using the example of an international curriculum development project between the Federal University of Santa Maria and the Technical University of Braunschweig (Germany). The so called "modularized curriculum" is presented and its systemic approach is explained using an intra and intermodular example.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BUYTENDIJK, Frederik J.J. Allgemeine Theorie der menschlichen Haltung und Bewegung. Berlin; Göttingen; Heidelberg: Ed. Springer, 1956.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida. Uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Editora Cultrix São Paulo, 1996.

ESCOBAR, Micheli. Transformação da didática: construção da teoria pedagógica como categorias da prática pedagógica ; experiência na disciplina escolar Educação Física. 1997. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 1997. Disponível em: http://libdigi.unicamp.br/document/?code=vtls000115633. Acesso em: 20 de dezembro 2020.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Pedagogia de movimento. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Ijuí: Ed. Unijuí, p. 105-117, 2013.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Encenação em Aulas de Movimento na Escola - Três exemplos de aulas. In: KUNZ, Elenor (org.). Didática da Educação Física. Ijui/ RS: Unijui, p. 49-66, 2016.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Ação dialógica na Educação Física: considerações educacionais teóricas e pedagógicas de movimento. Motrivivência, (Florianópolis), v. 32, n. 63, p. 01-16, julho/dezembro, 2020. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72870. Acesso em: 20 de dezembro 2020.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; OLIVEIRA, Amauri Bassoli de. A necessidade de mudança metodológica no ensino da Educação Física. Revista do CBCE, V. 16, n. 1, p. 6-13, 1994.

HILDEBRANDT STRAMANN, Reiner; TAFFAREL, Celi. Z. Formação de Professores e Trabalho Educativo na Educação Física. Ijuí/RS: Ed. Unijuí, 2017.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; HATJE, Marli; PALMA, Luciana; OLIVEIRA, Amauri Bassoli de. Currículo Modularizado à Formação Inicial em Educação Física: Uma proposta em discussão. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 2020.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 1994; 2010 (9. ed.).

KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 1991.

KUNZ, Elenor. Apresentação: Pedagogia do Esporte, do Movimento Humano ou da Educação Física? In: KUNZ, Elenor; TREBELS, Andreas. H. (org.). Educação Física Crítico Emancipatória. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, p. 11-22, 2010.

KUNZ, E.; TREBELS, A. H. (org.). Educação Física Crítico Emancipatória. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 2010.

KUNZ, Elenor; COSTA, Andrize Ramires da. Educação Física e Esportes na Escola. In: KUNZ, Elenor. (org.). Didática da Educação Física. Ijui/ RS: Unijui, p. 13-32, 2016.

MEINEL, Kurt. Motricidade I. Teoria da motricidade esportiva sob o aspecto pedagógico. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1984.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Phänomenologie der Wahrnehmung. Berlin: Gruyere, 1966.

MILLGRAM, Elijah. Hard Truths. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2009.

SCHERER, Hans-Georg. Brückenschläge. Interdisziplinäre Forschung zwischen Sportpädagogik und Bewegungswissenschaft. Baltmannsweiler: Schneider, 2018.
TAMBOER, Jan. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Menschen und Welt. sportpädagogik, v. 3, n. 2, p. 14-19, 1979.

TREBELS, Andreas H. Plaidoyer para um diálogo entre teorias do movimento humano e teorias do movimento no esporte. RBCE, Maringá, v. 13, n. 3, p. 338-344, 1992.

TREBELS, Andreas H. A Concepção Dialógica do Movimento Humano; uma Teoria do “Se-movimentar”. In: KUNZ, Elenor; TREBELS, Andreas. H. (org.). Educação Física Critico Emancipatória. Ijuí, RS: Ed. Unijuí,. p. 23-48, 2010.

WEIZSÄCKER, Victor v. Der Gestaltkreis. Frankfurt, M.: Suhrkamp, 1966.

Published

2021-09-15

How to Cite

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Systemic Thinking: a new curricular approach in Physical Education teacher formation. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 13, n. 27, p. 59–72, 2021. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i27.487. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/487. Acesso em: 3 jul. 2024.