RESEARCH AS AN INSTRUMENT OF PROFESSIONAL TEACHER EDUCATIONAL
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i28.545Keywords:
Research in teacher education. Tribute to Marli André. Teacher professional knowledge.Abstract
The theme addressed in this text is supported by the election of some axes that over time have been systematically worked on in research related to the field, with particular reference to the contributions of Marli André (1985, 2010, 2010a), and to the opening at ANPED of a space for discussion that I shared. Thus, the focus of this analysis addresses the central points of this debate over the last 20 years: (1) the delimitation of the field of teacher education, (2) the nature of professional teaching knowledge, (3) the theory- practice in training processes, (4) the distance between universities and schools in this process and (5) the place of research as the aggregating axis of a reconceptualization of the teaching professional.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. A pesquisa sobre formação de professores: contribuições à delimitação do campo. In: DALBEN, Ângela I.L.F. et al. Didática: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 273-283.
ANDRÉ, Marli. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009. Disponível em: . Acesso em: 5 abr. 2010ª
CANÁRIO, Rui. O que é a Escola? Um “Olhar” Sociológico. Porto: Porto Editora, 2005.
GIMENO SACRISTÁN, José. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: António Nóvoa (Org.) Profissão professor. pp. 63-92. Porto: Porto Editora. 1995.
MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.
ROLDÃO, Maria do Céu (coord.) HAMIDO,G. e GALVEIAS, F. Os professores e o desenvolvimento da sua identidade profissional. O que nos diz a investigação. Subprojecto desenvolvido no âmbito do Projecto de Investigação Supervisão e Desenvolvimento da Identidade Profissional –Estudo sobre a influência da supervisão e dos contextos nas transições ecológicas de construção e desenvolvimento profissional. (coord. Isabel Alarcão). Aveiro: CIDTFF, Centro de Investigação em Didáctica e Tecnologia na Formação de Formadores, Universidade de Aveiro (Financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia). 2005. Texto não publicado.
ROLDÃO, Maria do Céu (2005 a). Profissionalidade docente em análise – especificidades dos ensinos superior e não superior. Revista NUANCES, UNESP (Universidade do Estado de S.Paulo )., ano XI, nº 13, Jan-Dez 2005, 108-126, 2005a.
ROLDÃO, Maria do Céu, NETO-MENDES, A., Costa, J.A. & ALONSO, L. Organização do trabalho docente: uma década em análise (1996-2005). Investigar em Educação n.º 5 – Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 17-148, 2006.
ROLDÃO, Maria do Céu. A formação de professores como objecto de pesquisa – contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas portuguesas. Revista Eletrónica de Educação da UFSCar, São Carlos, Brasil. 2007. www.portaldosprofessores.ufscar.br
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Jan-Abril, n.º 34, 94-103, 2007a.
ROLDÃO, Maria do Céu. Formação de professores baseada na investigação e prática reflexiva. In Actas da Conferência “Desenvolvimento Profissional de Professores para a Qualidade e Equidade da Aprendizagem ao Longo da Vida”, Lisboa, 2008, no âmbito da Presidência Portuguesa da União Europeia.
ROLDAO, Maria do Céu. Formação de professores na investigação portuguesa – um olhar sobre a função do professor e o conhecimento profissional. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 10/2011 ,135 -150, 2011.
SCHÖN, Donald. Educating the Reflective Practitioner. How Professionals think iin Action. London: Temple Smith, 1987.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 4-14, 1987.
SHULMAN, Lee & SHULMAN, Judith. How and what teachers learn: a shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, v. 36, nº 2, March-April, 257-271, 2004.
STENHOUSE, Lawrence. Investigación y Desarrollo del Curriculum (1ª ed. 1981). Madrid. Ediciones Morata, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.