CONTINUING TEACHER EDUCATION IN TIMES OF COVID-19 PANDEMIC: CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE APPLIED TO EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.564Keywords:
Continuing teacher education, Remote teaching during the pandemic, NeurosciencesAbstract
The need for continuing teacher education is an emerging issue, presented as one of the goals to be met by the current National Education Plan. This article presents the collaborative course called Multipliers, a continuing education for teachers, which took place during the period of social distancing imposed by the COVID-19 pandemic. Classes and discussions addressed topics on Neuroscience and Education, Teaching and Learning in the context of the pandemic, with the purpose of promoting a reflection on teaching practice in a remote teaching regime. For data collection, questionnaires were used; these were analyzed according to the Content Analysis method proposed by Laurence Bardin. The results showed that, even in the face of all the challenges of the teaching profession, teachers actively participated in the course, critically analyzed their professional performance and discussed the importance of valuing work.
Downloads
References
BAADE, Joel Haroldo; GABIEC, Cristiane Elizabeth; CARNEIRO, Fabiana Kitiane; MICHELUZZI, Sandra Ciane Prawucki; MEYER, Pablo Andrés Reyes. Professores da educação básica no Brasil em tempos de COVID-19. HOLOS, Rio Grande do Norte, v. 5, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/10910. Acesso em: 10 dez. 2021.
BARBOSA, Alessandro Tomaz; FERREIRA, Gustavo Lopes; KATO, Danilo Seithi. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional. Associação Brasileira de Ensino de Biologia, [S.I.], v. 13, n. 2, p. 379-399, 2020. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/396. Acesso em: 8 dez. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 279 p. 2016.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico. Brasília, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2019.pdf. Acesso em: 12 dez. 2021.
CARVALHO, Fernanda Antoniolo Hammes de. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 537-550, nov. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/jScBCkB8ZwsGK3f9kZLgQmk/?lang=pt. Acesso em: 11 dez.2021.
CRESPI, Lívia.; NORO, Deisi.; NÓBILE, Márcia. Finimundi.; PERUZZO, Vágner. Neurociências na formação continuada de docentes da pré-escola: lacunas e diálogos. Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p. 62-81, jan./dez., 2020. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/a100/c10640d81d109444d71c2e4813b668a16504.pdf. Acesso em: 6 dez. 2021.
GATTI, Bernardete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37, p. 57-70, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vBFnySRRBJFSNFQ7gthybkH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2021.
GUIMARÃES, Fernanda Pacheco Viana. A pandemia (COVID-19): Consequências para a saúde mental dos professores. Monografia. 24 p. 2021. (Graduação em Docência do Ensino Superior) - Campus Avançado Ipameri, Instituto Federal Goiano, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/bitstream/prefix/1859/1/mon_especializa%C3%A7%C3%A3o_Fernanda%20Pacheco.pdf. Acesso em: 9 dez. 2021.
LIMA, Karine Rodrigues; LOPES, Luíza Freitas; SOARES, Náthaly Marks; FRANCO, Ronan Moura; MELLO, Elena Maria; CARPES, Pâmela B. Mello. Formação continuada em neurociência: percepções de professores da educação básica. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 3, p. 361-376, set. 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/11512. Acesso em: 11 dez. 2021.
MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck; VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira. As políticas educacionais e a formação continuada do professor. Revista Histedbr Online, Campinas, n. 31, p.127-141, set. 2008. Disponível em: https://gestaoeducacaoespecial.ufes.br/sites/gestaoeducacaoespecial.ufes.br/files/field/anexo/art10_31.pdf. Acesso em: 12 dez. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Planejando a próxima década: Conhecendo as 20 metas do plano nacional de educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/SASE), 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 12 dez. 2021.
NÓVOA, Antônio. in: Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 13-33. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 6 dez. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E A CULTURA. Policy Brief: COVID-19 and the Need for Action on Mental Health. UNESCO, 17 p. 2020. Acesso em: 9 dez. 2021.
RONDINI, Carina Alexandra.; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Claúdia dos Santos. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, [S. I.], v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 9 dez. 2021.
SILVA, Valtuir Moreira.; SILVA, Yara Fpmseca de Oliveira; SILVA, Nalva dos Santos Camargo. Educação e políticas públicas de formação continuada docente: características e desafios. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 4, p. 20942-20952, abr. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/9163.Acesso em: 12 dez. 2021.
SOUZA, Kátia Reis; SANTOS, Gideon Borges; RODRIGUES, Andrea Maria dos Santos; FELIX, Eliana Guimarães; GOMES, Luciana; ROCHA, Guilhermina Luiza; CONCEIÇÃO, Rosilene do Carmo Machado; ROCHA, Fábio Silva; PEIXOTO, Rosaldo Bezerra. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-14, jan. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/RrndqvwL8b6YSrx6rT5PyFw/. Acesso em: 6 dez. 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. 328 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Larissa Layane GOMES, Michele Hidemi Ueno GUIMARÃES, Luciana Hoffert Castro CRUZ (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.