O Processo de construção da BNC-Formação a partir de seu contexto de influência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i29.566
Abstract views: 763 / PDF downloads: 742

Keywords:

BNC-Formação, Ciclo de Políticas, Pesquisa Qualitativa

Abstract

This article aims to contribute to the analysis of the National Curricular Commom Core for the Initial Formation of Teachers of Basic Education (BNC-Training) based on the approach of the policy cycle and qualitative research. It is noteworthy that for writing we pay attention directly to the analysis of its context of influence, presented as a neoliberal educational policy and evidencing a political project anchored in managerialism conceptions of the State. When considering qualitative research as the main element in the construction of the methodological path for the analysis of public policies, we seek to weave meanings about how to combine qualitative research with the approach of the policy cycle. It is remarkable how qualitative research, the approach of the policy cycle and analysis of educational policy documents are intrinsic to an analysis committed to a critical and in-depth understanding of reality and that seeks to break with a linear and closed view of educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. 3ª Versão do Parecer de 18 de set. de 2019. Assunto: Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília, DF, set. de 2019.

BOWE, Richard; BALL, Stephen John; GOLD, Anne. Reforming Education and Changing Schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

EVANGELISTA, Olinda. Professores na Linha de Tiro! 26 dez. 2019. Medium: @Contrapoderbr. Disponível em: https://medium.com/@Contrapoderbr/professores-na-linha-de-tiro-88db8eda4cd8. Acesso em: 10 jan. 2021.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Reorganização Gerencialista da Escola e Trabalho Docente. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 21, n. 38, out./dez. 2011.
KUENZER, Acácia Zeneida. (Org.) A formação dos profissionais da educação: proposta de diretrizes curriculares nacionais do FORUNDIR (Fórum dos Diretores das Faculdades de Educação das Universidades Públicas Brasileiras). ANPED, 1998. Mimeo.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19. Petrópolis: Vozes, 2009.

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-446, jul./dez. 2005.

SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. In: CÊA, Georgia Sobreira; RUMMERT, Sonia Mara; GONÇALVES, Leonardo Dorneles. Trabalho e Educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora da Furg, 2018. p. 87-124.

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. A (de) Formação de Professores na Base Nacional Comum Curricular. In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; LIMA, Átila de Menezes; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. (orgs.). Reformas Educacionais: avanço ou precarização da educação pública?. Porto Alegre: Editora Fi. 2020, p.102-122.

Published

2022-04-16

How to Cite

CAPORAL, C. C. D.; GONÇALVES , S. da R. V. O Processo de construção da BNC-Formação a partir de seu contexto de influência. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 13–24, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i29.566. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/566. Acesso em: 22 nov. 2024.