SUPERVISED INTERNSHIP AND TRAINING: THE INFLUENCE OF THE REGENT TEACHER IN THE FIRST YEARS OF PROFESSIONAL LIFE OF GRADUATES IN PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.593
Abstract views: 529 / PDF downloads: 489

Keywords:

Supervised internship, Graduates of Pedagogy, Regent Professor

Abstract

This article aims to analyze the formative contributions of the regent professors in the supervised curricular internship of the degree in Pedagogy for the teaching exercise of the graduating students in their first years of professional activity. Methodologically, the research is linked to the qualitative approach, the case study method and approximation with reality through unstructured questionnaires. Data analysis allowed us to verify that, despite being surrounded by movements of approximations and distances, the relationship established between interns and regents constitutes a significant formative experience for both. The knowledge built up during the internship and the actions developed in collaboration become references used repeatedly in the early years of exercising the profession, reaffirming the importance of supervised internships in the process of teachers’ identity construction.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v. 23, jul.2018.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, jan. 2020.

ARRUDA, Taiane Oliveira de. Estágio curricular supervisionado: o papel do professor regente da educação básica na formação inicial em Educação Física. 2014. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação)- Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Persona Edições, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51 ed. São Paulo: Paz e Terra. 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa.4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Edusp, 2008.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012. 172 p.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Revista e ampliada. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 3.ed.São Paulo: Cortez, 2008. 296p.

SILVA, Arlete Vieira da. Universidade e escola: no espaço-tempo do estágio alternativas para a interação. Dialogia, São Paulo, n. 20, p. 139-152, jul./dez. 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Cristhian Matheus Herrera. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

ZABALZA, Miguel Angel. O Estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. 1. Ed. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2022-08-29

How to Cite

COSTA, E. A. da S.; CASTRO, M. C.; SILVA, J. P. G. da. SUPERVISED INTERNSHIP AND TRAINING: THE INFLUENCE OF THE REGENT TEACHER IN THE FIRST YEARS OF PROFESSIONAL LIFE OF GRADUATES IN PEDAGOGY. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 77–89, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.593. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/593. Acesso em: 10 may. 2024.