CHARACTERISTICS OF THE CONCEPT OF PEDAGOGY IN ARTICLES BY TRAINEE TEACHERS FOR EARLY YEARS
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.633Keywords:
Initial teacher training, Internship and teaching, Theory and practice relation, PedagogyAbstract
This study analyses articles written by interns of a Pedagogy course to discuss characteristics about the pedagogical situation and the concept of pedagogy. The empirical corpus consists of 46 articles authored by students, prepared after completing the teaching internship in the early years. The discussion is based on the four elements highlighted by Houssaye (2004) as constituents of pedagogy and the pedagogical situation: action, rootedness, ruptures and mediocrity. The analysis process results in: the continuous need to break with dichotomous and binary ways of thinking about theory and practice in education and teaching; the affirmation of tensions and contradictions as constituents of educational work; pedagogical-epistemic rooting and ethical-professional engagement as characteristics of being a teacher and doing pedagogy.
Downloads
References
DEVECHI, C. P. V.; TAUCHEN, G.; TREVISAN, A. L. Teoria e prática nas pesquisas com formação de professores: uma compreensão aberta à interação comunicativa. Educação em revista. Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 51-76, Dez. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n4/03.pdf>.
GARCIA, M. M. A. Quimeras do curso de pedagogia: a formação para a docência na educação infantil e nos anos iniciais. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 15, n. 33, p. 91-117, jul./set. 2019. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5278/4000>.
GIMENO SACRISTÁN, J. Tendências investigativas na formação de professores. Inter-Ação: Revista da Faculdade de Educação da UFG [online], v. 27 (2), p. 21-28, jul/dez 2002. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/1697/1667>.
HOUSSAYE, J. Pedagogia: justiça para uma causa perdida? In: HOUSSAYE, J.; SOËTARD, M.; HAMELINE, D.; FABRE, M. Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004. Cap. 2, p. 9-46.
LEITE, V. C.; GARCIA, M. M. A. A relação teoria e prática nos discursos sobre estágio e prática de ensino em estudos sobre formação docente. In: NÖRNBERG, M. (Org.). Formação em contextos de estágio e desenvolvimento profissional. São Leopoldo: Oikos, 2017. p.29-51.
MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer: a coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002. 304 p.
NEVES, A. R. G.; BOFF, D. S. Teoria e prática na formação de professores como mobilizadoras da qualidade na educação. In: FABRIS, E. T. H.; DAL’IGNA, M. C.; SILVA, R. R.D. da (Orgs.). Modos de ser docente no Brasil contemporâneo: articulações entre pesquisa e formação. São Leopoldo: Oikos, 2018. p. 126-145.
NÖRNBERG, M.; OURIQUE M. Por que a docência? Marcadoressociopedagógicos do desenvolvimento profissional de aspirantes à carreira docente.Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 348-364, maio/ago. 2018. Disponívelem: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa.
NÓVOA, A. Nada substitui um bom professor. Propostas para uma revolução no campo da formação de professores. In: GATTI, B. A. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2013. p. 199-210.
NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.).Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1999. p.13-34.
NÓVOA, A. O regresso dos professores. 2007. (Online). 14 p. Disponível em <http://repositorio.ul.pt/handle/10451/687>.
SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p.196-229, dez. 2014. Publicadooriginalmentecomo: Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard EducationalReview, v. 57, n. 1, p. 1-21, fev. 1987. Disponível em: <http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293/297>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marta NÖRNBERG, Luiza Kerstner SOUTO (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.