Agreements and disagreements in the process of continued teacher training in public elementary schools

Authors

  • Formação Docente RBPFP
  • Maria Eliza Gama
  • Eduardo A. Terrazzan
Abstract views: 472 / PDF downloads: 420

Keywords:

In-Service Teacher Education, Public Schools, Teachers, Teacher Educators

Abstract

This article originated from a research carried in the years 2006 and 2007 in four schools of Basic Education of Santa Maria- RS. Our purpose was understand how the roles assumed and performed by professionals who organize, perform and participate of Continued Formation in EEB may represent possibilities or limitations for these processes are linked to the institutional development of schools. We use collected information focus groups with teachers participating in the formative processes and individual interviews with the responsible professionals for organization and conduction of the continued formation of teachers in service and with professionals guests to conduct meetings in the formative role of professional formers. As theoretical and conceptual contributions to this research, we used studies of authors such as Canário (1995), Barroso (1997), Candau (2004), Pereira (2000), Gama (2007), Terrazzan (2007), that despite their conceptual differences, approach the idea that teacher education, especially the continued formation, focuses on school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROSO, João. Formação, projecto e desenvolvimento organizacional. In: CANÁRIO, Rui. (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto/POR: Porto, 1997. p. 61-78. (Coleção “Ciências da Educação”, 25). ISBN 972-0-34125-4.

CANÁRIO, Rui. Gestão da escola: como elaborar o plano de formação?. In: Cadernos de organização e gestão escolar, v. 3. Portugal/POR: Instituto de Inovação Educacional, 1995. ISBN 972-9380-83-X.

GAMA, Maria Eliza; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. Características da Formação Continuada nas Diferentes Regiões do País. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPED, 30, 07 a 10 de outubro de 2007, Caxambu, MG, Brasil. Atas... 18p. (CD-Rom, arq . Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT08-3846--Int.pdf>. Acesso em: 4 fev. 2009)

GARRETT, Annette. A entrevista, seus princípios e métodos. Rio de Janeiro/BRA: AGIR, 1967. ISBN 8522000433

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília/BRA: Líber, 2005. (Série “Pesquisa”, 10). ISBN 85-98843-11-3.

HUBERMAN, A. M. Como se realizam as mudanças em educação: subsídios para o estudo do problema de inovação. Tradução de Jamir Martins. São Paulo/BRA: Cultrix, 1973.

PEREIRA, Júlio Emílio D. Formação de Professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte/ BRA: Autêntica, 2000. ISBN 85.86583.72.3.

SANTOS, Maria Eliza G.; TERRAZZAN, Eduardo A. Formação continuada de professores: algumas sinali-zações metodológicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO – ENDIPE, 13, 23 a 26 Abr. de 2006, UFPE, Recife, PE, Brasil. MONTEIRO SILVA, Aida Maria (Org.). Conhecimento Local e Conhecimento Universal. Anais... 9p. (CD-ROM, arq. <2464-1.doc>). ISBN 85-0068-3.

SANTOS, Maria Eliza Gama: (2007). Formação continuada de professores e desenvolvimento institucio-nal de escolas públicas: articulações, possibilidades e limitações. Santa Maria/BR: UFSM. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria. (Orientação de Prof. Dr. Eduardo A. Terrazzan).

TERRAZZAN, Eduardo A.; SANTOS, Maria Eliza G.; LISOVSKI, Lisandra A. Desigualdades nas relações universidade-escola em ações de formação inicial e continuada de professores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 28., 16 a 19 de Out. de 2005, Caxambu, MG, Brasil.

CALDAS, Alessandra; RIBEIRO, Luciene; CARNEIRO, Tarsila M. (Org.). Quarenta anos de Pós-Graduação em Educação no Brasil: produção de conhecimentos, poderes e práticas’. Atas... 21p. (CD-ROM, arq. ). ISBN 85-86392-15-4.

Published

2018-06-21

How to Cite

RBPFP, F. D.; GAMA, M. E.; A. TERRAZZAN, E. Agreements and disagreements in the process of continued teacher training in public elementary schools. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 126–140, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/68. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles