A Questão do intelecto na formação do “mestre”

Uma leitura tomasiana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i32.685
Abstract views: 163 / PDF downloads: 204

Abstract

The purpose of this article is to analyze the concept of intellect presented in question 79 of the Summa Theologica with a contribution to the book A unity of the intellect against the Averroists, in order to understand it as a perennial concept that allows us to reflect on the learning of the human being contemporary. For Tomás de Aquino, it was essential that his students understand the intellect in a way that they contribute to the teaching process when, in the future, they become masters. Intellect, for him, was essential to define human beings as a species capable of discovering, learning and being responsible for their actions. Our study is guided by Social History (BLOCH, 2001; BRAUDEL, 1992; LE GOFF, 1990), which considers that social events originate from constant economic, social and political changes. Research made it possible to observe that Aquinas' conception of intellect has essential principles to understand us or man as a being endowed with intellectual potential.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4.ed. São Paulo: Nova Cultura, 1991.

ARITÓTELES. De anima: livros I, II e III. 1. ed. São Paulo: Ed. 34, 2006.

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BONI, Luís Alberto de. A entrada de Aristóteles no Ocidente Medieval. Dissertatio: Revista de Filosofia do Departamento de Filosofia do ICH/UFPEL, v. 1, p. 66-106, 1995.

BOVETO, Lais. OLIVEIRA, Terezinha. A potencialidade na filosofia da educação antiga e medieval. Educação e filosofia, v. 35, n. 74, 2021.

BRAUDEL, Fernand. Escritos sobre a história. São Paulo: Perspectiva, 1992.

DUQUE, Baldomero Jiménez. Seminários menores e colégios diocesanos. Revista Educação, n. 5, p. 141-143, 1952.

GILSON, Étienne. A existência na filosofia de S. Tomás. São Paulo: Duas cidades, 1962.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre, RS: L&PM, 2015.

LIBERA, Alain de. A filosofia medieval. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1990.

LE GOFF, Jacques. Uma longa Idade Média. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

LE GOFF, Jacques. Os Intelectuais na Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006.

LAUAND, Luiz Jean. Tomás de Aquino: vida e pensamento – estudo introdutório geral. In: TOMÁS DE AQUINO. Verdade e Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 1-18.

MENDES, Claudinei Magno Magre. A importância da pesquisa de fontes para os estudos históricos. Acta Scientiarum Education, v. 33, n. 2, p. 205-209, 2011.

PAIVA, José Pedro. A administração diocesana e a presença da Igreja: o caso da diocese de Coimbra nos séculos XVII e XVIII. Lusitania Sacra, n. 3, p. 71-110, 1991.

SANTIN, Rafael Henrique. A proposta tomasiana para a formação do educador no ocidente medieval do século XIII: o intelecto como o princípio essencial da sabedoria magistral. 2018. 195 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação, Maringá, 2008.

SANTIN, Rafael Henrique; OLIVEIRA, Terezinha. Intelecto, educação e formação docente na Suma Teológica de Tomás de Aquino. Práxis educativa, vol. 14, núm. 2, 2019.

TOMÁS DE AQUINO. A unidade do intelecto contra os Averroístas. São Paulo: Paulus, 2017.

TOMÁS DE AQUINO. Questão 75 e 79. In: TOMÁS DE AQUINO. Suma teológica. São Paulo: Loyola, 2001.

Published

2023-05-23

How to Cite

DE FRANÇA MARTINS, I. C.; OLIVEIRA, T. A Questão do intelecto na formação do “mestre”: Uma leitura tomasiana. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 32, p. 39–52, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i32.685. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/685. Acesso em: 19 may. 2024.