EXPERIENCES IN HIGHER EDUCATION: MEANINGS FOR TEACHING IN NARRATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.694
Abstract views: 379 / PDF downloads: 334

Keywords:

Teacher professional development. Experience. Higher Education. Narrative inquiry.

Abstract

This article presents reflections on a research in development that counts on the participation of a group of experienced teachers and beginners who work in Higher Education. These are reflections that start from the following questions: How do teachers narrate the constitution of teaching in higher education through the experiences they experience in identity processes? What dilemmas and challenges are experienced by teachers in specific contexts of knowledge production and professional knowledge? Some of the results are presented here, focusing on the narrative analysis of two experienced teachers. Anchored in the ontological and epistemological foundations of narrative inquiry, we assume the perspective of Narrative inquiry, whose centrality lies in the understanding of the singularity of experience, woven in the narrative three-dimensionality that involves relations, times and places. We seek to understand the constitution of teaching as a narrative phenomenon, which signals the epistemes that guide the teaching work.

 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BOLZAN, D. P.V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente na educação superior: construções e tessituras da professoralidade. Educação, Porto Alegre, ano XXIX, v. 60, n. 3, p. 489-501, set./dez. 2006.

BOLZAN, D. P.V.; ISAIA, S. M. A. Pedagogia universitária e aprendizagem docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, jan./abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3043

CONNELLY, M.; CLANDININ, J. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. In LARROSA, J. (et.al.) Déjame que te Cuente Ensayos sobre Narrativas y Educación. Barcelona: Ed. Laertes, 1995.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. Tradução grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlandia: EDUFU, 2011.

CUNHA, M. I. Pressupostos do desenvolvimento profissional docente e o assessoramento pedagógico na universidade em exame. XI SEMINARIO INTERNACIONAL DE LA RED ESTRADO – ISSN 2219-6854 Movimientos Pedagógicos y Trabajo Docente en tiempos de estandarización. México, 2016.

CUNHA, M. I. da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção.Educação. Porto Alegre [online]. 2018, vol.41, n.1, pp.6-11. ISSN 1981-2582. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29725

DEWEY, J. Experiência e Educação. tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. da Puc-Rio/Apicuri, 2016

ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Compreendendo os movimentos construtivos da docência superior: construções sobre pedagogia universitária. Linhas Críticas. Brasília, v. 14, n. 26, p. 25-42, jan./jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v14i26.3424

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

NEVES; J. G.; AMORIM; V. F.; FRISON, L. M. B. O conceito de formação na pesquisa (auto)biográfica: a complexidade como paradigma emergente e o método (auto)biográfico como síntese. Revista Eletrônica de Educação, v.14, 1-17, e3129095, jan./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.14244/198271993129

NÓVOA, A. AMANTE, L. Em busca da liberdade: a pedagogia universitária do nosso tempo. REDU, vol. 13, n. 1, janeiro-abril, 2015, p. 21-34. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.6441

NÓVOA, A. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

PASSEGGI, M. C. Nada para a criança, sem a criança: o reconhecimento de sua palavra para a pesquisa (auto)biográfica. In: MIGNOT, A. C., SAMPAIO, C. S., & PASSEGGI, M. C. (orgs.) Infância, aprendizagem e exercício da escrita. Curitiba, PR: CRV, 2014, p. 133-148.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L.G. C. Docência no ensino superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014, 279p.

SHULMAN L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. cadernos cenpec | São Paulo | v.4 | n.2 | p.196-229 | dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014293

Published

2023-09-28

How to Cite

MONTEIRO, F. M. de A.; AIMI, D. R. da S.; MARIANI, F. EXPERIENCES IN HIGHER EDUCATION: MEANINGS FOR TEACHING IN NARRATIONS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 47–59, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.694. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/694. Acesso em: 23 nov. 2024.