NARRATIVE DOCUMENTATION OF PEDAGOGICAL EXPERIENCES THROUGH SELF-NARRATIVES: FORMATIVE, THEORETICAL, AND EPISTEMOPOLITICAL DIMENSIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.716
Abstract views: 238 / PDF downloads: 255

Keywords:

Autonomy, construction of authorship, self writing, pedagogical reflection, didactic knowledge

Abstract

The text addresses narrative documentation not only as an individualized narrative practice but deepens the discussion of this device in its radical and repulsive epistemopolitical dimension by inserting, in the context of conversations between peers or colleagues, other ways of thinking about the pedagogical practice and the professional identity policies that structure teacher education. We elucidate the epistemopolitical condition that starts to be configured through self-narratives and the conversation about them as a collective hermeneutics of the teaching experience and the pedagogical conception of education in a plural and dialogic way. Inspired by research-training-action approach, ethnography, and (auto)biography, we believe that the narrative documentation device, built upon pedagogical reflection, provides other outlines and another density to the formative process of the subjects, evidencing the authorship and autonomy of teaching knowledges instituted through the questioning of experience.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDERSON, Gary; HERR, Katheryn. El docente-investigador: investigación-acción como una forma válida de conocimientos. In: SVERDLICK, I. (Comp.). La investigación educativa: Una herramienta de conocimiento y acción. Buenos Aires: Novedades Educativas, 2007. p. 47-70.

ARGNANI, Agustina. Redes pedagógicas y formación docente: historias enlazadas por la documentación narrativa de experiencias pedagógicas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de. (Org.). (Auto)biografia e documentação narrativa: redes de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 87-104.

BRUNER, Jerome. Realidad mental y mundos posibles. Los actos de imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa, 1986.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do individuo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passeggi. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

FERNANDES, Marcira Nunes. O saboroso gosto do trabalho com projetos. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 97-101.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LARROSA, Jorge. Dar a leer… quizás. In: Entre las lenguas: lenguaje y educación después de Babel. Barcelona: Laertes, 2003. p. 21-76.

RICOEUR, Paul. Del texto a la acción: ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Tradução de A. Morão. Lisboa: Edições 70, 1976.

RODRIGUES, Arlley Pereira. Reflexões sobre uma experiência docente significativa. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. pp. 81-84.

ROJAS, Romeson. Da trilha ao oceano. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 129-130.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 31-83.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n.6 3, p. 237-280, out. 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285

SOUSA, Clara Maria Miranda de. A introdução da filosofia existencialista na experiência na educação do campo: significações, construções e retomadas. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 85-90.

SOUZA, Elizeu Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411344

SUÁREZ, Daniel Hugo. et al. La documentación narrativa de experiencia pedagógica: una estrategia para la formación docente. Buenos Aires: Ministério de la Educación, Ciencia e Tecnologia; AICD, 2005.

SUÁREZ, Daniel Hugo. Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. In: ALLIAUD, Andrea; SUÁREZ, Daniel Hugo.. (Orgs.). El saber de la experiencia: narrativa, investigación y formación docente. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofia y Letras de Buenos Aires; Consejo Latinoamerino de Ciencias Sociales – CLACSO, 2011. p. 93-138. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100018

SUÁREZ, Daniel Hugo. Leer relatos de docentes. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p.13-22.

Published

2023-09-28

How to Cite

OLIVEIRA, A. D. de; SUÁREZ, D. H. NARRATIVE DOCUMENTATION OF PEDAGOGICAL EXPERIENCES THROUGH SELF-NARRATIVES: FORMATIVE, THEORETICAL, AND EPISTEMOPOLITICAL DIMENSIONS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 101–113, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.716. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/716. Acesso em: 19 may. 2024.