STRUCTURAL CRISIS OF CAPITAL: A NECESSARY REFLECTION ON TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.720Keywords:
Structural Crisis of Capital, Education, Educational ResearchAbstract
This article is an instrument through which we approach the specificities of the current crisis that we face as humanity and its necessary consideration on teacher training. We start from the ontological analysis developed by the philosopher István Mészáros and point out the global, multidimensional and procedural character of the structural crisis of capital. These are research results, at the doctoral level in education, which point to the need to defend school education based on the elaborations of historical-critical pedagogy. We conclude that, more than ever, it is necessary to invest in collective efforts that value the sciences, the arts and philosophy in school educational work and in teacher training, with the aim of bringing together in-depth analyzes and, therefore, criticism of the social reality contemporary in its serious contradictions and dynamics.
Downloads
References
BRASIL, MEC/CNE/CP. Resolução CNE/CP n. 02 de 20 de dezembro de 2019 (Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file> Último acesso: abril. 2022.
GGN. Sociólogo Suíço Jean Ziegler fala sobre o combate à fome. 2013. Disponível em: <https://jornalggn.com.br/politicas-sociais/sociologo-suico-jean-ziegler-fala-sobre-o-combate-a-fome/ > Último acesso: jun. 2017.
DUARTE, N. Formação do Indivíduo, Consciência e Alienação: O ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Cad Cedes, vol. 24, n. 62, p. 44-63, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100004
DUARTE, N. Pesquisa Educacional e a Defesa do Ser Humano. Revista GESTO-Debate, vol. 21, n. 11, p. 189-204, 2021.
LUKÁCS, G. Existencialismo ou Marxismo. São Paulo: Ed Ciências Humanas, 1979.
LUKÁCS, G. Il Lavoro. In: Per una Ontologia dell’essere sociale. Roma: Riuniti, 1981, p. 11-131. (Tradução Mimeo.de Ivo Tonet, 145p.)
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.
MARX, K. O Capital – Livro Primeiro, Tomo I. São Paulo: Nova Cultural: 1996.
MARX, K. ENEGLS, F. A Ideologia Alemã: critica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão. São Paulo: Boitempo: 2007.
MARX, K. Grundrisse. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: Ed UFRJ, 2011.
MÉSZÁROS, I. Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2002.
NETTO, J. P. Introdução ao método da teoria social. In: Conselho Federal de Serviço Social – CFESS; Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social – ABEPSS. Serviço Social: Direitos Sociais e Competências Profissionais. Brasília – DF, p. 769-806, 2009.
SAVIANI, D. Trabalho e Educação: Fundamentos Ontológicos e Históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aline Santana Rossi, Célia Beatriz Piatti (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.