Professores iniciantes: adentrando algumas pesquisas brasileiras

Authors

  • Célia Nunes
  • Solange Cardoso
Abstract views: 490 / PDF downloads: 661

Keywords:

Beginner Teacher, Training teacher, Professional Development

Abstract

This paper presents a conducted survey in four Brazilian databases and a brief analysisabout researches identified with the themes which are Beginner Teachers from the period of 2000 to 2010. The investigated database were ANPEd meetings – Associação Nacional de Pós-Graduação and researches in education in GT 8 – Teacher training, Brazilian Educational magazine, Brazilian Magazine of Education, Education and Society Brazilian magazine and The Brazilian magazine of Pedagogical Studies. The selection of papers were conducted by investigating the existence of related descriptors with the term Beginner Teacher in titles, abstracts and/or whole work. Throughout this study, we have found that the proposed theme has little expressiveness to research in the field of Teacher Training. However, researches on the subject have presented important findings emphasizing that this is an important step in professional teacher development and to be little explored there are still many aspects to be analyzed which could contribute to it is not identified as a complex step.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMBROSETTI, N. B.; ALMEIDA, P. C. A. A constituição da profissionalidade docente: tornar-se professora de educação infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd,30.,2007, Caxambu. Trabalhos... São Paulo: [s.n.], 2007. Disponível em: . Acesso em: 09 jan. 2012.

FERENC, A. V. F. Narrativas de professores universitários sobre seu processo de socialização profissio-nal. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd,30.,2007, Caxambu. Trabalhos... Viçosa: [s.n.], 2007. Disponível em: . Acesso em: 09 jan. 2012.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÖVOA, António (org.). Vidas de pro-fessores. Porto: Porto Ed., 2000. p. 31-61.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, E. F. de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 85-98, 2004. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2004/02/r6.htm Acesso em: 13 nov.2011.

LIMA, E.F.de.(org.). Sobrevivências no início da docência. Brasília: Líber Livro, 2006.

LIMA, A. C. R. E. Aprendizagem da docência: dilemas profissionais dos professores iniciantes. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Trabalhos... Salvador: [s.n.], 2005. Disponível em:

LUDKE, M. Sobre a socialização profissional de professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, nº 99, p.5-15, nov. 1996.

MARIANO, A.L.S. A pesquisa sobre o professor iniciante e o processo de aprendizagem profissional: algumas características. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Trabalhos... São Carlos: [s.n.], 2006. Disponível em: . Acesso em: 09 jan.2012.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. G. N. Processos de formação de professoras iniciantes. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Trabalhos... São Paulo: [s.n.], 2006 Disponível em: . Acesso em: 9 jan.2012.

NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote,1995.

NUNES, J. B. C. Aprendendo a ensinar: um estudo desde a perspectiva da socialização docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 25., 2002, Caxambu. Trabalhos... Fortaleza: [s.n.], 2002. Disponível em: . Acesso em: 10 jan.2012.

PAPI, S. de O. G. Professoras iniciantes bem-sucedidas: um estudo sobre seu desenvolvimento profis-sional. Tese (Doutorado em educação) – Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.

ROCHA, G. A. Por uma política institucional comprometida com o início da carreira docente enquanto um projeto coletivo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Trabalhos... São Carlos: [s.n.], 2006. Disponível em: < http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT08-2611--Int.pdf >. Acesso em: 10 jan.2012.

TARDIF, M. e RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade. Campinas, v.21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: < http.scielo.br/pdf/es/ v21n73/4214.pdf>. Acesso em: 26 de jul.2011

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VALLI, L. Reflective education cases and critiques. New York: State University of New Press, 1992.

VEENMAN, S. El proceso de llegar a ser profesor: um análisis de la formacción inicial. In: VILLA, A. (Coord.). Pespectivas y problemas de la funcción docente. Madrid: Narcea, 1988

Published

2018-07-05

How to Cite

NUNES, C.; CARDOSO, S. Professores iniciantes: adentrando algumas pesquisas brasileiras. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 66–80, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/96. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles