TEACHER TRAINING IN THE MUNICIPAL EDUCATION OF SALVADOR/BA, IN THE CONTEXT OF THE COVID PANDEMIC 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e733
Abstract views: 222 / PDF downloads: 132

Keywords:

Education, Teacher training, Pandemic, Technologies

Abstract

Considering the importance of teacher training to guarantee the provision of quality education, especially in public education networks and, in atypical contexts, such as those generated by the Covid-19 Pandemic, we carried out a research that aimed to contribute to teacher training could, in these contexts, be recognized and improved. While developing, we opted for the qualitative method, literature review and application a mixed questionnaire. Content analysis revealed that the majority of teachers in the Municipal Network of Salvador were not qualified to work in remote teaching and that, even after more than two years of the pandemic, this network did not invest in training for its teachers. On the other hand, we identified a self-training movement by many teachers. Furthermore, we found out the teaching model used during the period did not attend the necessary access for students and teachers to technological and digital resources.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AUTORA 1 et al. (2020)

BELLONI, Maria Luiza. Tecnologia e formação de professores: Rumo a uma pedagogia pós-moderna? Educ. Soc., 19 (65). Dez 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301998000400005

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

Brasil, Decreto (2017). Decreto Nº 9.204, de 23 de novembro de 2017. Institui o Programa de Inovação Educação Conectada e dá outras providências.

Brasil, Lei (2014). Lei N° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências.

COUTO, Edvaldo Souza; FERRAZ, Maria do Carmo Gomes, PINTO, Jucinara de Castro Almeida. Tecnologias digitais e a promoção da eficácia e da equidade no Contexto escolar. Textura, v. 19 n.40, maio/ago 2017. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-19-40-2095

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRIZON, Vanessa. et al. A formação de professores e as tecnologias digitais. EDUCERE, XII Congresso Nacional de Educação. Formação de Professores, Complexidade e Trabalho Docente. PUCRP, de 26 a 29/10/2015.

GATTI, Bernadete A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013. Editora UFPR. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400005

IMBEMÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez, 2000.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: Edufal, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

MODELSKI, Daiane; GIRAFFA, Lúcia Maria Martins; CASARTELLI, Alam de Oliveira. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e180201, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945180201

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios para chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso, 2015.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

OLIVEIRA, Eloíza da Silva Gomes de. et al. Formação docente para o uso das tecnologias digitais: Novos saberes do professor. Resumos Expandidos do VI Seminário Mídias & Educação do Colégio Pedro II: “Dispositivos Móveis e Educação”, n. 1, ano 2015.

ROCHA, Alessandra Leles; OLIVEIRA, Maria Marta Carrijo de. A feminização e a docência: uma reflexão com base nas pesquisas em educação a partir do século XXI no Brasil. Olhares & Trilhas, Uberlândia. vol. 19, n. 1, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2016aXIXn1.38-53

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, abr. 2020.

SANTOS, Edméa. A mobilidade cibercultural: cotidianos na interface educação e comunicação. Em Aberto, v. 28, n. 94, 2015.

VALENTE, José Armando. Formação de educadores: O papel das tecnologias de informação e comunicação. Campinas: NIED/Unicamp. 1999.

VIANNA, Cláudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: Yannoulas, Silvia Cristina (Org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013, p. 159-180.

YIN, Robert Kuo-Zuir. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre. Penso, 2016.

Published

2024-10-04

How to Cite

VASCONCELOS, C. R. D.; LEAL, I. O. J.; NOVAES, I. L.; ARAUJO, J. A. Q. de C. TEACHER TRAINING IN THE MUNICIPAL EDUCATION OF SALVADOR/BA, IN THE CONTEXT OF THE COVID PANDEMIC 19. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e733, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e733. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e733. Acesso em: 21 nov. 2024.