"NOTHING SEEMS TO MOTIVATE THESE YOUNG STUDENTS”: CHALLENGES OF UNIVERSITY TEACHING IN CONTEMPORANEITY FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHER TRAINING"
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e744Keywords:
Complexity, Teacher training, University professorsAbstract
The research reflects on the challenges of university teaching from the complexity perspective. It is an exploratory study that investigated the perceptions of educators regarding formative processes and their impact on teaching, considering the period from 2020 to 2023. The qualitative approach employed interviews as instrument. The results reveal that professors acknowledged the existence and significance of different formative processes across the dimensions of self-formation, hetero-formation, inter-formation, and human formation during the investigated period. We concluided that professional development, spanning these various dimensions, contributes to the intricate training of university professors in contemporary times, marked by drastic changes in the profile of students in recent years, particularly with the challenges arising from the pandemic period.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 5. ed. Lisboa: EDIÇÕES 70 LDA; 2009.
BARROS, Dejane Figueiredo; MARINHO, Kenia Ariádna Santos; MELO, José Carlos de. Profissão docente: profissionais complexos exige formação complexa. Conjecturas, [s.l.], v. 22, n. 1, p. 1751-1770, 18 fev. 2022. Disponível em: https://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/605 Acesso em: 14 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-605-319
BEHRENS, Marilda Aparecida; FLEURY, Patrícia Fonseca F.; PRIGOL, Edna Liz. Saberes docentes à luz da complexidade e transdisciplinaridade na renovação da prática pedagógica em busca do diálogo e da ética. Debates em Educação, [s.l.], v. 14, n. 36, p. 185-197, 2022. Disponível em:https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14216 Acesso em: 14 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p185-197
CODE, Jillianne et al. O senso de eficácia do professor em tempos de crise. EdArXiv, [s.l.],[s.l.], p. 1-45, ago. 2022. DOI:10.35542/osf.io/tdg75. Disponível em: https://edarxiv.org/tdg75/ Acesso em: 23 ago. 2022.
CUNHA, Maria Isabel da. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores?. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [s.l.], v. 19, n. 3, p. 789-802, nov. 2014. FapUNIFESP(SciELO).http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772014000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/QqsDjVj8k8pB6fLdhHr6qHs/?lang=pt Acesso em: 16 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300013
CUNHA, Maria Isabel da.; BOLZAN, Dóris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Professor da Educação Superior. In: MOROSINI, Marília (org.). Enciclopédia Brasileira de Educação Superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. p.273-339. Disponível em:https://editora.pucrs.br/livro/1563/ Acesso em: 20 jul.2022.
DAY, Christopher; GU, Quing. Profesores:vidas nuevas, verdades antigas: la influencia decisiva en la vida de los alumnos. Buenos Aires: Narcea: Miño y D’Avila Editores, 2013.
FARIAS, Priscila Moreira Silva de; PINHEIRO, Rosa Aparecida. Formação de professores na perspectiva da complexidade: um estado da arte. Revista Profissão Docente. Revista Profissão Docente. [s.l.], v. 21, n. 46, p. 01-21, 17 dez. 2021. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1433/1560 Acesso em: 16 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.31496/rpd.v21i46.1433
GAROFALO, D. O que esperar da educação pós pandemia. ECOAuol: Por um mundo melhor, 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/debora-garofalo/2020/05/13/o-que-esperar-da-educacao-pos-pandemia.htm Acesso em: 15 jul. 2022.
ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Verbete. Autoformação docente. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária, v. 2. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2006. p. 351
LIMA, Ana Maria Freitas Dias; SANTOS, Josseane Araújo da Silva; PÓVOA, Lilian Gama da Silva; PINHO, Maria José. Identidade docente: da subjetividade à complexidade. Brazilian Journal of Development, [s.l.], v. 6, n. 6, p. 33078-33092, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/10945 Acesso em: 14 nov. 2023.
MARCELO, Carlos. Verbete. Interformação docente. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária, v. 2. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2006. p. 352.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. Da Silva e Jeanne Sawaya. 2.ed – São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2005.
MORIN, Edgar. É preciso ensinar a compreensão humana. Fronteiras do pensamento, 2015. Disponível em: https://www.fronteiras.com/leia/exibir/edgar-morin-compreensao-humana Acesso em: 20 nov. 2023.
NUNES, João Arriscado. Um discurso sobre as Ciências 16 anos depois. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisado. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 59-83.
OLIVEIRA, Tatiana Laiz Freitas da Fonseca; BEHRENS, Marilda Aparecida; PRIGOL, Edna Liz. Formação docente on-line à luz do paradigma da complexidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [s.l.], v. 15, n. 4, p. 1888-1902, 30 ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13065 Acesso em: 14 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13065
PACHANE, Graziela Giusti. Formação de docentes universitários frente a um mundo em transformação. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires de Vargas (org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: ediPUCRS, 2009, p.249-266.
PEREIRA, Thiago Ingrassia. A atualidade do pensamento pedagógico de Paulo Freire. Porto Alegre: Ed. CirKula, 2018.
RATINAUD, P. IRaMuTeQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [software computacional]. 2012. Disponível em: http://www.iramuteq.org Acesso em: 5 ago. 2022.
SCREMIN, Greice; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. O paradigma da complexidade: contexto e fundamentos na formação docente. Perspectiva, [s.l.], v. 39, n. 1, p. 1-18, 23 fev. 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66869 Acesso em: 14 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66869
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2014.
VASCONCELLOS, Maria José Esteves de. Distinguindo dimensões do paradigma emergente da ciência contemporânea. In: VASCONCELLOS, Maria José Esteves de. Pensamento sistêmico: O novo paradigma da ciência. Campinas, São Paulo: Ed. Papirus, 2002, p. 101-146.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caren ROSSI, Valesca Brasil IRALA (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.