TEACHING PRACTICES FOR READING AND LITERARY READING IN PRIMARY TEACHE’S TRAINING IN MOZAMBIQUE: EFFECTS AND CHALLENGES OF TRAINING INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e769
Abstract views: 36 / PDF downloads: 9

Keywords:

Teacher training, reading practices, teading literature, Mozambique

Abstract

The theme of this article is the study of reading practices and literary reading in the primary teacher training course in Mozambique. The main objective is to discuss the relationship between the reading practices developed in the primary teacher training course, the contents of the Portuguese Language Teaching Methodology subject program and the way literature is taught in a primary school. The research is of the ethnographic type was conducted through bibliographic, documentary and field studies. The analysis of the material produced was based on the perspective of teaching reading with a cultural approach. This analysis showed that, in the two institutions researched, reading practices are encouraged more as a search for knowledge and information, and the course’s subject schedule does not have specific content that addresses the teaching of literary reading.. From this, it is suggested that teacher training curricula can be based on three bases: scientific knowledge, didactic-pedagogical training and ethical and political training.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.

COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. São Paulo: Global, 2003.

____________. Literatura não é luxo. É a base para construção de si mesmo. (Entrevista). Revista Nova Escola. Edição de 01 ago. 2014. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/928/teresa-colomer-literatura-nao-e-luxo-e-a-base-para-a-construcao-de-si-mesmo>. Acesso em: 03 fev. 2021

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COVANE, Micaela Sílvia Simão. F. Literatura Infantil e Formação do Leitor no Ensino Básico de Moçambique: Orientações Didáticas em Programas de ensino e nos Livros Didáticos da 1ª e 2ª classes. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Marília (SP), 2021.

FUMO, Oscar Alexandre. O Ensino de Literatura e a Formação de Leitores: práticas didático-pedagógicas nas aulas de português em Moçambique. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2019.

GERALDI, João Wanderley. (Org). Prática da Leitura na Escola. In: O texto em sala de aula. São Paulo: Ática, 2001, p. 88-103.

GOMES, Aldónio et al. Guia do Professor de Língua Portuguesa. I Vol. 1º Nível. Lisboa (Portugal): Fundação Calouste Gulbenkian, 1991.

INDE/Moçambique. Programa de Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa. Maputo: [S.n], 2006.

______. Português, Programa da 8ª Classe. Maputo: [S.n], 2010.

______. Português, Programa da 9ª Classe. Maputo: [S.n], 2010.

______. Português, Programa da 10ª Classe. Maputo: [S.n], 2010.

______. Português, Programa da 11ª Classe. Maputo: [S.n], 2010.

______. Programas das Disciplinas do 1º Ciclo do Ensino Primário. Maputo: [S.n], 2015.

______. Programas das Disciplinas do 2º Ciclo do Ensino Primário. Maputo: [S.n], 2015.

______. Programas das Disciplinas do 3º Ciclo do Ensino Primário. Maputo: [S.n], 2015.

LAJOLO, Marisa. Meus alunos não gostam de ler... O que eu faço? CEFIEL, São Paulo: Unicamp, MEC, 2005.

MENEGASSI, Renilson; ANGELO, Cristiane. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2 ed. Maringá: Eduem, 2010, p. 15-40.

MOÇAMBIQUE. Lei nº 18/2018, de 28 de Dezembro. Estabelece o regime jurídico da Lei do Sistema Nacional de Educação na República de Moçambique. Maputo: Imprensa Nacional, 2018.

SILVA, Ezequiel Theodoro. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 11ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOARES, Magda. Contribuições dos estudos linguísticos para alfabetização e o letramento – ALAB. Associação de Linguística Aplicada do Brasil. 2 set. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=DQBKFrlklwY>. Acesso em: 24 de set. 2020.

TODOROV, Tzvetan. Literatura não é teoria, é paixão. (Entrevista). Revista Bravo. Edição de fev. 2010. Disponível em: https://www.terapiadapalavra.com.br/tzvetan-todorov-literatura-nao-e-teoria-e-paixao/. Acesso em: 23 de nov. 2020.

Published

2024-10-04

How to Cite

CASTIGO, J. F.; GUEDES-PINTO, A. L. TEACHING PRACTICES FOR READING AND LITERARY READING IN PRIMARY TEACHE’S TRAINING IN MOZAMBIQUE: EFFECTS AND CHALLENGES OF TRAINING INSTITUTIONS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e769, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e769. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e769. Acesso em: 15 oct. 2024.