TEACHER TRAINING FOR SOCIAL, EDUCATIONAL AND CURRICULAR JUSTICE: BETWEEN CHALLENGES AND POSSIBILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e803
Abstract views: 0 / PDF downloads: 0

Keywords:

Teacher training, Social justice, Educational Justice, Curricular Justice

Abstract

This essay addresses the principles that underlie teacher training for social, educational and curricular justice, considering the contributions of Candau, Paulo Freire, Cochran-Smith and Zeichner on this topic. Starting from the concepts of equality and difference, correlated with the constructs of these authors, the text explores possible paths for training teachers who benefit from the diversity that invariably marks the school and that promote the confrontation of educational inequality that further condemns a significant portion of Brazilian society already deprived of its civil, social and human rights. Teaching is highlighted as an end-activity with the potential to emancipate subjects through pedagogical practices committed to contextualized and meaningful learning for all students in their potential. The purpose is to highlight how teacher training for social, curricular and educational justice is an inherent condition for the construction of an increasingly inclusive and democratic school.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, M. Formação de Professores: a Constituição de um Campo de Estudos. Educação, [S. l.], v. 33, n. 3, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075. Acesso em: 22 jul. 2024.

BARROS, M. Retrato Do Artista Quando Coisa. Rio de Janeiro: Editora Record, 2002.

BORBA, A. M. A brincadeira como experiência de cultura. In: CORSINO, P. Educação infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 abr. 2024.

CAMPELO, T. da S.; CRUZ, G. B. da. Parceria universidade–escola básica e a aprendizagem da docência: contribuições da relação entre os professores supervisores do PIBID e os licenciandos Bolsistas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 95–108, 2016. DOI: 10.31639/rbpfp.v8i15.143. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/143. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.143

CAMPELO, T. da S.; DA CRUZ, G. B. O PIBID e a aprendizagem da docência: a intervenção do professor- supervisor (PIBID and the teaching education: interventions of the supervisor teachers in partner schools). Crítica Educativa, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 188–203, 2017. DOI: 10.22476/revcted.v3i2.108. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/108. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v3i2.108

CAMPELO, T. da S. ESCOLA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES: PROBLEMATIZAÇÃO E INVESTIGAÇÃO SOBRE O TRABALHO DOCENTE NO PIBID. e-Mosaicos, [S. l.], v. 6, n. 11, p. 12–23, 2017. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2017.28529. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/28529. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2017.28529

CAMPELO, T. da S.; DA CRUZ, G. B. O EDITAL CAPES No 07/2018 E A RECONFIGURAÇÃO DO PIBID: SENTIDOS DE DOCÊNCIA EM DISPUTA. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 33, p. 69-90, 2019a. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i33.5277. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5277. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i33.5277

CAMPELO, T. da S.; DA CRUZ, G. B. “Deprivatization of Practice” como estratégica de formação inicial docente no PIBID Pedagogia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 169–187, 2019b. DOI: 10.21723/riaee.v14i1.11045. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11045. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14i1.11045

CAMPELO, T. da S.; CRUZ, G. B. da. PIBID and disputes for senses of teaching and teacher training: The path of the program between 2007 and 2018. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 29, n. August - December, 2021. DOI: 10.14507/epaa.29.5854. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/5854. Acesso em: 22 jul. 2024.

CAMPELO, T. da S. O PIBID entre 2007 e 2018: A formação de professores como terreno de disputa. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 14, n. 40, p. 284–303, 2023. DOI: 10.61389/inter.v14i40.6038. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/6038. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.61389/inter.v14i40.6038

CANDAU, V. M. F. Educação escolar e culturas: multiculturalismo, universalismo e currículo. In. CANDAU, Vera Maria Ferrão (org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro, Forma & Ação, 2009, p. 47-60.

CANDAU, V. M. F. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, Jul/Dez 2011.

CANDAU, V. M. F. Didática: tecendo/reinventando saberes. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.

COCHRAN-SMITH, M. Learning to teach against the grain. In: Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. New York: Routledge. Harvard Educational Review, 1991 [p. 279-310]. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/0022487101052001001. Acesso em: 22 jul. 2024.

COCHRAN-SMITH, M. Learning to teach against the (new) grain. Journal of Teacher Education, Vol. 52, No. 1, p. 3-4, 2001. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/0022487101052001001. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487101052001001

COCHRAN-SMITH, M. Toward a Theory of Teacher Education for Social Justice. In: HARGREAVES, Andy; LIEBERMAN, Ann; FULLAN, Michael; HOPKINS, David (ed.). Second International Handbook of Educational Change. Springer International Handbooks of Education, v. 23. Springer Dordrecht Heidelberg London New York, 2010. p. 445-467. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-90-481-2660-6_27. Acesso em: 5 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-2660-6_27

DAMASCENO, A. R. Diversidade, diferença, identidade, alteridade, mesmidade: “quebra-cabeça” ou “caleidoscópio”? Boletim Interfaces da Psicologia da UFRRJ. Vol. 3, Nº 2, Julho - Dezembro de 2010. Disponível em: http://www.ufrrj.br/seminariopsi/2010/boletim2010-2/damasceno.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

FREIRE, P. Direitos Humanos e Educação Libertadora: Gestão Democrática da Educação Pública na Cidade de São Paulo. Organização e Notas de Ana Maria Araújo Freire e Erasto Fortes Mendonça. 1ª edição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GATTI, B. A. Questões: professores, escolas e contemporaneidade. In: ANDRÉ, M. (Org.) Práticas inovadoras na formação de professores. P. 35-48. Campinas, SP: 2016.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, Ed. Objetiva, 2001.

MANTOAN, M. T. E. A Educação Especial no Brasil: da exclusão à inclusão escolar. Mimeo. 2012. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/mantoan.pdf. Acesso em: 09 abr. 2024.

MOREIRA, A. F. Lendo Stella: um mote para pensar o fundamental na escola de ensino fundamental. Revista da FAEEBA - Educação e contemporaneidade, 19(34), 193-205. 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v19n34/v19n34a17.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. v.47, n.166, p.1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

PONCE, B. J.; LEITE, C. Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social. APRESENTAÇÃO DO DOSSIÊ TEMÁTICO. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.17, n.3, p. 794-803 jul./set. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/45229. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p794-803

PROENÇA, M. G. S; TENO, N. A. C. Algumas aproximações: compreendendo o conceito de identidade. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v.1, n.3, p.132-145, set./dez. 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/1521. Acesso em: 18 abr. 2024.

SAMPAIO, G. T. C.; OLIVEIRA, R. L. P. de. Dimensões da desigualdade educacional no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 31, n. 3, p. 511–530, 2016. DOI: 10.21573/vol31n32015.60121. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/60121. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.21573/vol31n32015.60121

SARAMAGO, J. Ensaio sobre a cegueira. Lisboa: Editorial Caminho. 1995.

SILVA, T. T. da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, Vozes, 2000.

SILVA, T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (orgs.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p.73-102.

UNICEF. Painel de Dados - Principais indicadores sociais relacionados aos direitos de crianças e adolescentes no Brasil. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/painel-de-dados. Acesso em: 22 jul. 2024.

VILAS-BÔAS, R. M. Ações afirmativas e o princípio da igualdade. Rio de Janeiro: Editora América Jurídica, 2003.

ZAMBONI, M. Marcadores Sociais da Diferença. Sociologia: grandes temas do conhecimento (Especial Desigualdades), São Paulo, v. 1, p. 14-18, 2014. Disponível em:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5509716/mod_resource/content/0/ZAMBONI_MarcadoresSociais.pdf. Acesso em: Acesso em: 09 abr. 2024.

ZEICHNER, K. Formação de professores para a justiça social em tempos de incerteza e desigualdades crescentes. In: DINIZ-PEREIRA, J. E. e ZEICHNER, K. M. (Orgs.) Justiça social: desafio para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 11-34.

ZEICHNER, K. M. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, [S. l.], v. 35, n. 3, p. 479–504, 2010. DOI: 10.5902/198464442357. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/198464442357

ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e porque elas afetam vários países do mundo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

ZEICHNER, K.M.; PAYNE, K. A.; BRAYKO, K. Democratizing Teacher Education. Journal of Teacher Education, 2015, Vol. 66(2) 122 –135. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022487114560908. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487114560908

Published

2025-04-05

How to Cite

CAMPELO, T. S. . TEACHER TRAINING FOR SOCIAL, EDUCATIONAL AND CURRICULAR JUSTICE: BETWEEN CHALLENGES AND POSSIBILITIES. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 17, n. 36, p. e803, 2025. DOI: 10.31639/rbpfp.v17.i36.e803. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e803. Acesso em: 16 apr. 2025.