Knowledge of educational action physical education teachers

Authors

  • José Angelo Gariglio

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.139
Abstract views: 1007 / PDF downloads: 848

Keywords:

Teacher education, Pedagogical action knowledge, Physical Education

Abstract

This article discusses the results of a survey that had at investigating the analysis of pedagogical action knowledge of physical education teachers. The survey was conducted with three teachers (two men and a woman) and included various data collection tools, as interviews, daily work of the teacher observation and document analysis. The investigation was central theoretical and methodological framework the concepts arising from studies dealing with the epistemology of professional practice. The study results indicate that these teachers build unique type of professional knowledge to academic knowledge. The study also shows that the construction process of pedagogical action knowledge proved to be strongly articulated the pedagogical specificity of content which teachers belong.

 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da educação física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, 1994.

BORGES, Cecília. O professor da educação básica de 5ª a 8ª série e seus saberes profissionais. Rio de Janeiro: PUC-RJ. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

BRACHT, V. Educação Física: conhecimento e especificidade. In: SOUZA, Eustáquia S.; VAGO, Tarcísio M.

Trilhas e partilhas: Educação Física na cultura escolar e nas práticas sociais. Belo Horizonte: Cultura, 1997.

CASTELLANI FILHO, Lino et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 2009.

CELLARD, André. L’analyse documentaire. In: POUPART, Jean. et al. La recherche qualitative: enjeux épis-témologiques et méthodologiques. Montreal, Paris, Casablanca: Gaëtan Morin, 1997.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Educação e Realidade, Porto Alegre, n. 2, p.177-229, 1990.

DESBIENS, Jean-François. Comment comprendre lês savoirs à la base du controle et de la régulation de la supervision active em enseignement de l’educacion physique. In: BORGES, Cécilia; DESBIENS, Jean-François.

Savoir, former et intervir dans une éducation physiqueen changement. Quebec: Editions du CRP, 2003.p. 50-72.

DEVALY, Michael. Savoirs scolaires et didatique dês discipline: une encyclopédie pour aujourd’hui. Paris: ESF Editeur, 1995.

DURAND, Marc. L’enseignement em milieu scolaire. Paris: PUF, 1996.

GAUTHIER, Clemont et al. Por uma teoria da Pedagogia. Ijuí: Ed. da UNIJUÍ, 1998.

GAUTHIER, Clemont; DESBIENS, Jean-François; MARTINEAU, Stéphane. Mots de passe pour mieux en-seigner. Quebec: Les Presses de L’Univsersité Laval, 2003.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de pro-fessores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 31-61.

LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. Les identities enseignantes: analyse de facteurs de différenciation du corps enseignant québécois 1960-1990. Quebec: Editions duCRP, 2003.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores: entre saberes e práticas. Educação e Sociedade, Unicamp, ano XXII, n. 74, p. 121-142, abr. 2001.

PERRENOUD, Philipe. Lê role de la formation à l’enseignement dans la construcion des disciplines scolaires. Revue Educacion e Francophonie. v. XXVIII, n. 2, automne-hiver 2000. Disponível em: <http://www.acelf.ca/ revue>. Acesso em: 30 mar. 2003.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educacional Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, feb. 1986.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Le travail enseignant au quotidien. Experience, infractions humaines et dilemes professionnels. Paris: De Boeck, 1999.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Luc. Os professores face ao saber: esboço de uma proble-mática do saber docente. Teoria & Educação, n. 4, p. 215-233, 1991.

Published

2016-12-31

How to Cite

GARIGLIO, J. A. Knowledge of educational action physical education teachers. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 11–32, 2016. DOI: 10.31639/rbpfp.v8i15.139. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/139. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles