Research in Education: The Production of knowledge in the interdisciplinary education and epistemology research center of professional practices (UFPI)

Authors

  • Antonia Dalva França Carvalho Universidade Federal do Piauí
  • Ágata Laisa Laremberg Alves Cavalcanti Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i19.179
Abstract views: 715 / PDF downloads: 799

Keywords:

Epistemology of professional practice, Search group, NIPEEPP

Abstract

The present study aims to present the research developed by the Interdisciplinary Nucleus of Research in Education and Epistemology of Professional Practice (NIPEEPP), Federal University of Piauí. The center focuses on the field of education, teaching knowledge, the epistemology of professional practice and the constitution of the identity of the different professions. The research methodologies have a qualitative nature, having as main approaches: Ethnomethodology (COULON, 1995); the Ethnography (ANDRÉ, 2015) and the Netnography (KOZINETS, 2014). During the course of the NIPEEPP, we show that the participants, in developing their research, increase the scientific production in the area and promote their professional development through the acquisition of teaching knowledge. Therefore, the nucleus enables its members to guide their practice in accordance with the understanding of the educational phenomenon, as a dialectical movement of autonomy, emancipation, action and praxis.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2015.
CARVALHO, Lina Maria de Moraes; CARVALHO, Antonia Dalva França. Brincadeira ou coisa séria? Discutindo o brinquedo e o brincar. Teresina: EDUFPI, 2012.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
COULON, Alain. Etnometodologia. Tradução Epharim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
DEMO, Pedro. Conhecer e aprender: sabedoria dos limites e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DEWEY, John. Experiência y educación. Tradução Lourenço Luzuriada. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.
FEIMAN-NEMSER, Sharon; BUCHMANN, Margret. Lagunas de las practicas de enseñanza de lós programas de formación del professorado. In: VILLAR ANGULO, Luis Miguel. Conocimiento, creencias y teorias de lós profesores. Alicante: Marfil, 1988. p. 301-314.
FRANÇA-CARVALHO, Antonia Dalva; CAVALCANTI, Ágata Laisa Laremberg Alves; DOURADO, Anne Caroline Soares (Orgs.). Conversas pedagógicas: a epistemologia da escola de tempo integral. Teresina: EDUFPI, 2015.
FRANÇA-CARVALHO, Antonia Dalva; SANTOS, Mário Gomes dos; CASTRO, Mônica Maria M. R. N. de. O Prodocência e os cursos de licenciaturas de Física, Matemática e Pedagogia da UFPI. Teresina: EDUFPI, 2013.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. v. 23.
GIESTA, Nágila Caporlíngua. Cotidiano escolar e formação reflexiva do professor: moda ou valorização do saber docente? Araraquara: JM Editora, 2001.
GONÇALVES, José Alberto M. A carreira dos professores do ensino primário. In: NÓVOA, Antonio. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 1995. p.141-169.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
MARCELO GARCIA, Carlos. A formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. 2. ed. atual. e ampl. São Paulo: Atlas, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de janeiro: Lamparina, 2008.
NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PIAUÍ. Novo Regimento Interno do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Educação e Epistemologia da Prática Profissional (NIPEEPP). Teresina-PI: Universidade Federal do Piauí, 2012.
RAMOS, Renata Adrian Ribeiro Santos. Necessidades formativas de professores do Ensino Superior, com vistas ao desenvolvimento profissional: o caso de uma Universidade Pública na Bahia. 2013. 202 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana - Feira de Santana, Bahia, 2013.
SACRISTÁN, Jose Gimeno. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
SAVIANI, Demerval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf >. Acesso em: 25 maio. 2018.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
STENHOUSE, Lawrence. La investigación cono base de la enseñanza. 5. ed. Madrid: Morata, 2004.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2018-12-31

How to Cite

FRANÇA CARVALHO, A. D.; CAVALCANTI, Ágata L. L. A. Research in Education: The Production of knowledge in the interdisciplinary education and epistemology research center of professional practices (UFPI). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 33–48, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i19.179. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/179. Acesso em: 3 jul. 2024.