Building, learning and consolidating a group of studies and research: trajectory and unfolding

Authors

  • Magali Aparecida Silvestre Universidade Federal de São Paulo
  • Jorge Luiz Barcellos Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.188
Abstract views: 707 / PDF downloads: 686

Keywords:

Public School, Teacher Training, Childhood

Abstract

This text presents the trajectory of the Group of Studies and Research on Public Schools, Childhood, and Educator Training (GEPEPINFOR), coordinated by professors of the Department of Education of the Federal University of São Paulo (UNIFESP).This group conducts studies and investigations about public school, in its specificities: basic education with emphasis in schools during childhood years (early childhood education and early years of elementary school); on the initial and continuous training of educators and their professional development, in a reflective and emancipatory perspective, and proposes to deepen studies on culture, education and teaching knowledge. GEPEPINFOR started its activities in August 2010 and is part of the network of the Guarulhos campus of UNIFESP, a result of the Restructuring and Expansion Plan of the Federal Universities (REUNI). Its main goals are to align scientific production with extension projects developed with the basic school networks of Guarulhos, a municipality in which UNIFESP develops its Pedagogical Residency Program, and to disseminate its academic productions in national and international congresses, periodicals and books.

 

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALGEBAILE, E. Escola Pública e Pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina, Faperj, 2009.
ANDRÉ, M. Formação de Professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.
ANDRÉ, M. A Formação de Professores nas Pesquisas dos anos 1990. In: MACIEL, L. S. B.; SHIGUNOV NETO, Alexandre (Orgs.). Formação de Professores: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez, 2004.
AZANHA, J. M. P. Autonomia da escola (s/d). Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_16_p037-046_c.pdf. Acesso em dez/2010.
BAUER, C. A importância do método de análise nas pesquisas educacionais. Pulsar Revista de Educação, nº 1, out-dez, 2005, p. 41-47.
CHAUÍ, M. S. Cultura Política e Política Cultural. Estud. av. vol.9 no.23. São Paulo Jan./Apr. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40141995000100006&script=sci_arttext. Acesso em dez/2010.
CONTRERAS DOMINGO, J.. A autonomia de Professores. São Paulo: Cortez, 2002.
DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (orgs.) A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 127-136, jul./dez. 2013.
FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
GAMBOA, S. S. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. 2ª. Ed. Chapecó: Argos, 2012.
GATTI, B. A. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.
GATTI, B. A. A Construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 2002.
IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4. Ed. São Paulo, Cortez, 2004.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
LÜDKE, M.; BOING, L. A. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1159-1180, set./dez., 2004.
MARCELO GARCIA, C.. Formação de Professores para uma Mudança Educativa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
NÓVOA, A.. Nada substitui um bom professor: propostas para uma revolução no campo da formação de professores. In. GATTI, B. A. et al (org.) Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013.
______________. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação & Pesquisa. São Paulo, v.25, n.1, p.11-20, jan/jul,1999.
______________. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995.
______________. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote: Instituto de Inovação Educacional, 1992.
PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências na formação e na atuação docente. In: PIMENTA, Selma G.; GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia S. (orgs.) Pesquisa em Educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006, pg. 25-64.
PINTO, U. de A. Os desafios da escola pública contemporânea. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade. v. 17, p. 89-104, 2008.
ROLDÃO, M. do C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: setembro de 2008.
SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÒVOA, A. (Org.) Profissão professor. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
SAVIANI. D. Pedagogia Histórico-Crítica e Luta de Classes na Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SILVA, C.A. Construção de um espaço público de formação IN: SILVA, C.A et al. Por uma revolução no campo da formação de professores. UNESP. 2016, p.133 – 148.
SILVESTRE. M. A.; CARVALHO, J. P. F. ; PINTO, U. A. ; SILVA, J. L. B.. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: apontamentos sobre editais e formação de professores da Educação Básica. In: Isabel Maria Sabino de Farias; José Rubens Lima Jardilino; Magali Aparecida Silvestre. (Org.). Aprender a Ser Professor: aportes de pesquisa sobre o PIBID. 1ed.Jundiaí - SP: Paco Editorial, 2015, v. 1, p. 15-29.
SILVESTRE, M.A.. Práticas de Estágios no Programa de Residência Pedagógica da Unifesp/Guarulhos. In: ANDRÉ, M. (org.) Práticas Inovadoras na Formação de Professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.
TARDIF, M.. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TORRES, R. M. Educação para todos: a tarefa por fazer. Porto Alegre: ArtMed, 2001.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
VÓVIO, C. L. (coord.) Manual do Programa de Residência Pedagógica: Unifesp. São Paulo: Porto de Ideias, 2014.
ZEICHNER, K. M.; SAUL, A.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisar e Transformar a Prática Educativa: mudando as perguntas da formação de professores; uma entrevista com Kenneth Zeichner. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 2211 - 2224 out./dez. 2014.
ZEICHNER, Kenneth. Formação de Professores: contato direto com a realidade da escola. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, v.6,n.34, p.5-15, jul/ago.2000a.
_________, Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (orgs.) Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado da Letras, 2000b.

Published

2018-12-21

How to Cite

SILVESTRE, M. A.; SILVA, J. L. B. Building, learning and consolidating a group of studies and research: trajectory and unfolding. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 89–102, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i18.188. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/188. Acesso em: 13 may. 2024.