Study Group on Intermulticulturality and Teacher Education (GEIFoP)

Authors

  • Emília Freitas de Lima
  • André Luiz Sena Mariano Federal University of Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.195
Abstract views: 542 / PDF downloads: 395

Keywords:

Teacher education, Beginning teachers, Curriculum in action, Intermulticulturality

Abstract

The text presents the main characteristics of the Study Group on Intermulticulturality and Teacher Education (GEIFoP). Its structure includes the elements contained in the presentations of the groups participating in the III Symposium of Research Groups on Teachers’ Education in Brazil, held in October from 3rd through 4th, 2016, in Guarulhos, SP. The group, initiated in 2007, works on three fronts: relations between intercultural issues and initial and continuing teacher education, emphasizing the discussion of the teaching knowledge; intercultural relations in the curriculum in action; professional learning processes, especially for beginners. The research and interventions carried out by the group impact the curriculum in action in the initial years of elementary education, youth and adult education, and higher education, as well as the education of teachers for these levels and modality of education, concerning intercultural issues.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRADE, Marcelo. Ética mínima e educação plural: em busca de fundamentos ético-filosóficos para uma educação intercultural. In: CANDAU, Vera (org.). Educação Intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006, pp. 238-255.

CANDAU, Vera. Sociedade multicultural e educação: tensões e desafios. In: ______ (org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, pp. 13-37.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru – SP: EDUSC, 2002.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2a ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político. Mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LIMA, Emilia Freitas de; MARIANO, André Luiz Sena. Uma aproximação à interculturalidade nas práticas pedagógicas escolares: qual o lugar dos saberes docentes?. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”?. 1ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, v. 1, p. 322-340.

LIMA, Emilia Freitas de. Apontamentos sobre ensino e formação de professores intermulticulturais. Série-Estudos (UCDB). Campo Grande-MS, n. 27, p. 65-81, jan./jun. 2009.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.

TARDIF, M. LESSARD, C. e LAHAYE, L. Os professores face ao saber: um esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e educação: Porto Alegre, n. 4, 1991.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2018-12-21

How to Cite

DE LIMA, E. F.; MARIANO, A. L. S. Study Group on Intermulticulturality and Teacher Education (GEIFoP). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 19–30, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i18.195. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/195. Acesso em: 21 nov. 2024.