Formação inicial na Pedagogia e o trabalho nas escolas multisseriadas no campo no Oeste de Santa Catarina - Brasil

Authors

  • Ivo Dickmann Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó
  • Jéssica Luana da Costa Folgiarini Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó http://orcid.org/0000-0003-2469-6981
Abstract views: 409 / PDF downloads: 556

Keywords:

Formação Inicial, Pedagogia, Classes multisseriadas, Educação do Campo

Abstract

this article proposes to understand how the theme of the multigrade teaching is inserted in the initial formation of graduates in pedagogy from testimonies of educators that narrate its trajectory as teachers in the multigrade teaching in the field. The research problem that mobilized the study was: what is the perception of the educators of the multigrade schools of the interior of the city of Anchieta-SC on the training received in the course of pedagogy to work in this type of teaching? From the problem derive the following research questions: how is the trajectory of multigrade schools characterized in the municipality of Anchieta-SC? Do the pedagogues feel prepared to work in multigrade schools? What are the pedagogical challenges in multigrade schools in the field? Does initial training enable educators to work with all forms of teaching? The general objective was to understand, from the perception of the educators who work in the multigrade schools of the field, if the training received in pedagogy prepares to work in the different modalities of teaching. The research was carried out in two multigrade schools located in the city of Anchieta-SC, through semi-structured, recorded and transcribed interviews, with three teachers who work in the multigrade teaching of the field. The study made it possible to understand that there are several challenges for teachers of multigrade classes, but we realize that pedagogy needs to improve the training of pedagogues so that they can be prepared to work in these multigrade schools. The result showed that the teachers who graduated in pedagogy demonstrate that they do not have specific training to work in multigrade schools, but in many ways they seek training and prepare themselves to do a good job.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes.

Caldart, R. S. (2001). O currículo das escolas do MST. In: Alfabetização e Cidadania, n. 11, Abr.

Cavalcanti, L. de S. (2002). Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa.

Calazans, M. J. C. et alii (1985). Questões e contradições da educação Rural no Brasil. In: Werthein, J.; Bordenave, J. D. Educação rural no 3º mundo: experiência e novas alternativas. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Calazans, M. J. C. (1993). Para compreender a educação do Estado no meio rural. In: Damasceno, M. N.; Therrien, J. (Orgs.). Educação e escola no campo. Campinas: Papirus.

Costa, G. B.A. (2010). Um estudo sobre a relação teoria e pratica na formação do professor de geografia. Anais do IV colóquio Internacional Educação e contemporaneidade, São Cristovão: Setembro.

Ferri, C. (1994). Classes multisseriadas: que espaço escolar é esse? Florianópolis: UFSC. Dissertação de mestrado.

Fernandes, B. M.; Cerioli, P. R.; Caldart, R. S. (2009). Primeira Conferência Nacional “por uma educação básica do campo”: Texto Preparatório In: Arroyo, M. G.; Caldart, R. S.; Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes.

Fabris, F.; Bernardi, L. T. (2018). A função social da escola do campo e os princípios filosóficos da educação para o MST: um olhar sobre a Escola José Maria. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 3(3), 784-809. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p784

Freire, P. (2005). Quefazer: Teoria e prática em Educação Popular. 6. ed. Petrópolis: Vozes.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática Educativa. São Paulo, Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freitas, H. C. L. (2002). Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade. Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-167, set.

Gauthier, C. (2001). Triângulo didático-pedagógico: o triângulo que pode ser visto como quadrado. Revista Educação nas Ciências. Ijuí: Unijuí, jan./jul.

Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Giles, T. R. (1987). Filosofia da Educação. São Paulo: EPU.

Guimarães, V. S. (2004). Formação de professores: saberes, identidade e profissão. Campinas: Papirus.

HAGE, S. M. (2005). Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/Região Amazônica. In: HAGE, S. M. (Org.). Educação do Campo na Amazônia: Retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gutemberg.
Marconi, M. de A.; Lakatos, E. M. (2005). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Mizukami, M. da G. N. et al. (2002). Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar.

Rosa, A. C. S. (2003). Educação de Jovens e Adultos: o desafio das classes multisseriadas. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Metodista de São Paulo, Piracicaba.

Sampieri, H. R. (2013). Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Tuan, Y-F. (1980). Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL.

Ximenes-Rocha, S. H.; Colares, M.L.I.S. (2013). A organização do espaço e do tempo
escolar em classes multisseriadas: na contramão da legislação. Revista HISTEDBR OnLine, Campinas, v. 13, n. 50, p. 90-98, maio.

Published

2019-08-30

How to Cite

DICKMANN, I.; FOLGIARINI, J. L. da C. Formação inicial na Pedagogia e o trabalho nas escolas multisseriadas no campo no Oeste de Santa Catarina - Brasil. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 121–136, 2019. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/225. Acesso em: 22 nov. 2024.