Dance teacher training: in analysis the curriculum of the first course in Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i21.232Keywords:
Teacher education, Dance, Art, CurriculumAbstract
This article aims to discuss the importance of teacher formation in dance in Brazil and analyze the curricular design of the first graduation course in Dance of the state of Santa Catarina, implanted in Universidade Regional de Blumenau. We made an analysis of resolution 02/2015 and the Law nº 13.278 of May 2nd, 2016, which established the compulsory nature of the specific superior formation in Music, Dance, Theater and Visual Arts in Basic Education, through the data present in the Pedagogical Project of the Graduation Dance Course of the FURB. This course focuses on the formation of the teacher, and also being an artist and a researcher in dance in an integrated way and seeks to contribute to the formation of a critical, creative and sensitive professional.
Downloads
References
BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. 1997
BRASIL. Parecer n. 0195/2003. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Música, Dança, Teatro e Design. Disponível em www.portal.mec.gov.br/cne. Acesso em dezembro de 2017.
BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do artigo 26 da Lei no 9.394/96, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Disponível em: Acesso em dezembro de 2017.
BULLOUGH, R. Becoming a teacher: Self and the social location of teacher education. In: Biddle, B.; Good, T. Goodson, I. (Eds.). International handbook of teachers and teaching. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1997. p. 79-134.
FURB. Projeto Pedagógico do Curso de Dança – Licenciatura. 2017.
LINHARES, A. M. B. O Tortuoso e Doce Caminho da Sensibilidade. Ijui/RS: Ed. Unijuí, 1999.
MARQUES, I. Dançando na escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
PEREIRA, E.M. de A. “Pós-modernidade: desafios à Universidade”, In: SANTOS FILHO, J.C. e Moraes, S.E. (orgs.) Escola e universidade na pós-modernidade. Campinas: Mercado de Letras. 2000.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SARAIVA, M. C. O sentido da dança: arte, símbolo, experiência vivida e representação. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 3, p. 219-242, setembro/dezembro de 2005.
SHAPIRO, S. Towards transformative teachers: Critical and feminist perspectives in dance education. In: Dance, Power and difference: Critical and feminist perspectives of dance education (pp. 7-23). USA: Human Kinetics Publishers. 1998.
SMITH-AUTARD, J.M. The art of dance in education. 2nd ed. London: A & C Black Publisher. 2002.
SÖÖT, A & LEIJEN, Ä. Designing Support for Reflection Activities in Tertiary Dance Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 45, p. 448 - 456. 2012.
SOUZA, M. A. C. A Dança Popular no Processo de Formação do Bailarino Clássico e Contemporâneo: ESTUDO SOBRE A ESCOLA DO TEATRO BOLSHOI DO BRASIL. Relatório do Doutorado em Motricidade Humana, especialidade Dança. Faculdade de Motricidade Humana, Lisboa, Portugal. 2014.
VIEIRA, M. S. A dança em cena: reflexões para o ensino superior de dança. Dança. Salvador, v. 4, n. 1 p. 25-33, jan./jun. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.