A influência da indução de professores principiantes na qualidade de ensino no 1º grau do Ensino Básico em Moçambique

Authors

  • Geraldo Deixa Universidade Licungo
  • Rosalino Subtil Chicote Universidade Rovuma
  • Elisa Carlos Gonçalves Escola de Nomacurra

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.281
Abstract views: 538 / PDF downloads: 481

Abstract

THE INFLUENCE OF THE INDUCTION OF TEACHERS IN THE QUALITY OF TEACHING IN THE 1ST GRADE OF BASIC EDUCATION IN MOZAMBIQUE

 

ABSTRACT: This article has as objective to analyze conceptions about the pedagogical process constructed by teachers at the beginning of their careers without any accompaniment. The research was conducted in 2018 and selected ten teachers who teach in Basic Education. Subjects had between 1 and 2 years of experience. An interview with open and closed questions was conducted. The data are analyzed according to the qualitative approach. The results indicate that the conceptions about pedagogical processes constructed by the teachers interviewed are limited to the processes of collaboration. On the other hand, collaboration between early-career teachers and the more experienced teachers is impractical and problematic.

 

 

KEYWORDS: Collaboration. Career induction. Professional development.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BARROS, A.M.R. A fase inicial da docência sob perspectiva e reflexão de professores em fase final da carreira. Revista de Educação. Vol XII, n.13, 2009.
HUBERMAN, M. (1992). Teacher development and instructional mastery. In A. Hargreaves & M. Fullan (Eds.), Understanding teacher development, (pp. 216-241). New York, NY: Longman Publishers.
MARCELO, C. , C.; MURILLO, P. Monográfico: Professoraciado Principiante e inserción Profissional a la Docência. Revista do Curriculum y Formación del Professorado, vol. 13, Nº 1,P. 1-3, 2009.
PONTE, J. P, GALVÃO, C., Trigo-Santos, F., Oliveira, H. O início da carreira profissional de professores de Matemática e Ciências. Revista de Educação, 2001.
PONTE, J.P. O desenvolvimento profissional do professor de matemática. Revista Educação e Matemática, no 31, 3o trimestre. Lisboa. 1994.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, 2000.
WHITE, G. A indução de professores em início de carreira: uma perspectiva Escocesas. 2001.

Published

2020-08-11

How to Cite

DEIXA, G.; CHICOTE, R. S.; GONÇALVES, E. C. A influência da indução de professores principiantes na qualidade de ensino no 1º grau do Ensino Básico em Moçambique. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 151–164, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i24.281. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/281. Acesso em: 3 jul. 2024.