Study of the repercussions of the Pedagogical Residency Program in the Formation of Mathematics Teachers
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.404Keywords:
Pedagogical Residency, Mathematics Teacher Formation, Public Policies, Mathematical EducationAbstract
The aim of this article is to analyze the repercussions of the Pedagogical Residency Program - PRP in the formation of Mathematics teachers. To this end, a qualitative metasynthesis was carried out based on 14 studies presented at the XIII National Meeting on Mathematical Education. In order to deepen the analysis of the repercussions, the studies were grouped into five categories, namely: innovative practices; reflections on the PRP; contributions to the initial training of the mathematics teacher; approach to the Basic Education school and training and integration of those involved in the PRP. The results made it possible to understand that the repercussions identified result from the characteristics of the PRP, as a Public Policy of teacher formation. Hence, the repercussions presented arise from the centrality of the Program (teacher formation), which was enabled by way of a partnership regime between university and school, mobilizing processes of insertion, immersion and conducting in the school context.
Downloads
References
BRASIL. Portaria n. 38, de 28 de fevereiro de 2018 que regulamenta o Programa de Residência Pedagógica, Brasília, DF, 2018. Disponível em https://cutt.ly/wfHbhDC. Acesso 01/08/2020.
BRASIL. Edital n. 06/2018 CAPES seleção de projetos para o Programa Residência Pedagógica. Brasília: DF: CAPES, 2018. Disponível em https://cutt.ly/wfHbvOR. Acesso em 02/08/2020.
BASTOS, Ana Fanny Benzi de Oliveira Bastos; SOUSA, Elisandra Rodrigues de. A Residência Pedagógica em Matemática: o início das vivências na sala de aula. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, 2019, p. 1-12. Disponível em https://cutt.ly/yfHcbgj. Acesso em 01/08/2020.
CELEDONIO, Patrícia Silvério da Silva; ALVES, Deive Barbosa; SILVA, Gildemberg da Cunha Silva. Residência Pedagógica: novas perspectivas para formação de professores. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-9. Disponível em https://cutt.ly/UfHcnHa. Acesso em 01/08/2020.
COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Inquiry as stance: practitioner research for nextgeneration. New York: Teacher College Press, 2009.
ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM, 13, 2019, Cuiabá: SBEM/MT, 2019. Disponível em https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/. Acesso em 01/08/2020.
FOERSTE, Erineu. Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2005
FAUSTINO, Luiza Cordeiro de Andrade Faustino. Ambientando à Residência Pedagógica. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-10. Disponível em https://cutt.ly/GfHcQfj. Acesso em 01/08/2020.
FIORENTINI, Dario. A Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, v. 8, n. 11, p. 61-82, 2013.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRE, Marli Elisa Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco, 2019.
GUEDES, Luisa Azevedo. O Programa de Residência Docente do Colégio Pedro II: Escritas de Formação na área dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2018. 161f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro, 2018.
LUDVIG, Daniela Carolina; Felichak, Danieli; TORTOLA; Emerson. A Batalha do Labirinto: uma experiência por meio do Programa Residência Pedagógica. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-9. Disponível em https://cutt.ly/VfHcWJK. Acesso em 01/08/2020.
MITTELSTÄDT, Patrícia Tais [et al]. A formação do professor de matemática integrantes do Programa Residência Pedagógica numa perspectiva colaborativa e reflexiva. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso 2019, p. 1-10. Disponível em https://cutt.ly/rfHcEMX. Acesso em 01/08/2020.
NACARATO, Adair Mendes. A formação do professor de Matemática: práticas e pesquisas. REMATEC, v. 6, n.9, p. 27-48, 2011
NASCIMENTO, Wellington Andrade do Nascimento; LIMA, Breno Souza Duarte Lima. Residência Pedagógica: o primeiro contato do residente com a escola. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-7. Disponível em https://cutt.ly/FfHcTpF. Acesso em 01/08/2020.
OLIVEIRA, Valmir Alves de [et al]. A Música na Formação dos Professores de Matemática do Programa Residência Pedagógica. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-10. Disponível em https://cutt.ly/gfHcYEF. Acesso em 01/08/2020.
POLADIAN, Marina Lopes Pedrosa. Estudo sobre o Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP: uma aproximação entre universidade e escola na formação de professores. 2014, 128f. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – São Paulo, 2014.
PONTE, João Pedro da. A vertente profissional da formação inicial de professores de matemática. Educação Matemática em Revista, 11A, 3-8, 2002.
PRESTES, Rosangela Ferreira [et al]. Programa Residência Pedagógica: espaço de produção e aprendizagem de conhecimentos da docência In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-15. Disponível em https://cutt.ly/yfHcITl. Acesso em 01/08/2020.
SANTANA, Flávia Cristina de Macêdo; BARBOSA, Jonei Cerqueira. O Programa Residência Pedagógica/Subprojeto de Matemática e a relação Universidade e Escola: Resistências E Modos De Subjetivação. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-15. Disponível em https://cutt.ly/KfHcOBe. Acesso em 01/08/2020.
SANTOS, Lidiane Schuck dos [et al]. Residência Pedagógica: contribuições para a Educação Básica e Superior. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019b, p. 1-9. Disponível em https://cutt.ly/pfHcPVF. Acesso em 01/08/2020.
SANTOS, Priscila Miranda Engelhardt [et al]. Jogos matemáticos: uma experiência com os alunos do Ensino Fundamental através do Programa Institucional Residência Pedagógica. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019a, p. 1-10. Disponível em https://cutt.ly/XfHcSap. Acesso em 01/08/2020.
SILVA, Josenaide Apolonia de Oliveira Silva; SILVA, Claudineia Maria Marcelino da Silva. Aprendendo sobre grandezas e unidades de medidas com o uso de jogos: experiências do Programa Residência Pedagógica matemática em um 7º ano. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-8. Disponível em https://cutt.ly/HfHcDFm. Acesso em 01/08/2020.
SILVA, Maria Celeste Marques da. O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. In: ESTRELA, Maria Teresa (Org.) Viver e construir a profissão docente. Portugal: Porto Editora, 1997, p. 51-80.
UNESCO. Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. Instituto de Estadística de la UNESCO, Santiago, 2012.
VAILLANT, Denise. Desarrollo profesional, evaluación y políticas docentes en Latinoamérica. 2013. Disponível em http://www.ort.edu.uy/ie/articulos/desarrollo-profesional-evaluacion-y-politicas-docentes-en-latinoamerica.pdf. Acesso em 01/08/2020.
XIMENES-ROCHA, Solange Helena, FIORENTINI, Dario. Formação de professores em comunidades colaborativas no interior da Amazônia. Educação (UFSM), 43(2), 267-284. 2018. Disponível em https://doi.org/10.5902/1984644428842. Acesso em 01/08/2020.
ZAMPIERI, Maria Teresa; SOUSA, Maria do Carmo; GAMA, Renata Prenstteter. Residência Pedagógica na área de Matemática: implementação e expectativas na UFSCAR. In. XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM. Cuiabá, Mato Grosso, 2019, p. 1-9. Disponível em https://cutt.ly/nfHcF4C. Acesso em 01/08/2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.