Formação inicial de professores através do PIBID
Experiências em escolas do município de São Raimundo Nonato-PI
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i32.677Keywords:
Ensino de Física, Licenciatura em Física, Escola pública, Ensino médioAbstract
The article aims to investigate the pedagogical experiences lived by students of Degree in Physics in the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation-PIBID of the Federal Institute of Education of Piauí-IFPI, during the years 2018 to 2020, in the municipality of São Raimundo Nonato, in the state of Piauí. The study discusses the experience of the Program and its implications in the initial training of Physics teachers; analyzes the importance of the Program in schools and the impacts of actions in public schools in the municipality, the locus of activities. The experiences deal with the implantation and implementation of PIBID in 03 public schools in the municipality. Thus, the results show that it establishes itself as an initial teacher training policy and a means of improving teaching and pedagogical practices. It is concluded that the performance work of scholarship students and supervisors of the pedagogical axes contributed to the training of future Physics teachers.
Downloads
References
ALVES, C. A. de S.; PIMENTEL, A. M. O piso salarial profissional nacional dos professores da educação básica pública: desafios atuais e perspectivas – FINEDUCA-Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre,v. 5, 2015. ISSN: 2236-5907.
AMBROSETTI, N. B. et al. Contribuições do PIBID para a formação inicial de professores – Educação em Perspectiva, Viçosa,v. 4, n. 1, 2013. ISSN: 2178-8359.
ARROYO, M. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica – Em aberto, Brasília,v. 11, n. 53, 1992. ISSN: 2176-6673.
BARBOSA, A. Implicações dos baixos salários para o trabalho dos professores brasileiros – Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia,v. 1, n. 2, 2012. ISSN: 2238-8346.
BARBOSA, A. K. L. et al. Bullying e sua relação com o suicídio na adolescência – Revista de psicologia, Cariri,v. 10, n. 31, p. 202–220, 2016. ISSN: 1981-1179.
BERGER, Peter Ludwig; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento – Petrópolis: Vozes, Petrópolis, 2004. ISBN: 9758532605986
BELTRAME, M. B.; MOURA, G. R. S. Edificações escolares: infra-estrutura necessária ao processo de ensino e aprendizagem escolar – Travessias, Paraná,v. 3, n. 2, 2009. ISSN: 1982-5935.
BOURDIEU, Pierre. Meditations Pascaliennes (Paris, Editions do Seuil) – Trans.(forthcoming) Richard Nice, Pascalian Meditations. Cambridge: Polity Press, 1997. ISBN: 85-286-0824-7.
CALBO, A. S. et al. Bullying na escola: comportamento agressivo, vitimização e conduta pró-social entre pares – Contextos Clínicos, São Leopoldo,v. 2, n. 2, p. 73–80, 2009. ISSN 1983-3482.
CANDAU, V. M. F. Sociedade, cotidiano escolar e cultura (s): uma aproximação – Educação & Sociedade, Campinas - SP, v. 23, n. 79, p. 125–161, 2002. ISSN: 1678-4626.
ESTRADA, O. D.; PONS, I. Hino nacional brasileiro. [S.l.]: Sociedade dos Cem Bibliófilos do Brasil, 1968.
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Rio de Janeiro, [S.l.]: Verus Editora, 2005.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação; CRUZ, Maria Nazaré da, Psicologia e trabalho pedagógico, Rio Grande do Norte, [S.l.]: Atual, 1997.
FREIRE, A. N.; AIRES, J. S. A contribuição da psicologia escolar na prevenção e no enfrentamento do bullying – Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, p. 55–60, 2012. ISSN: 2175-3539
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ, [S.l.]: Editora Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro, RJ, [S.l.]: Editora Paz e terra, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ, [S.l.]: Editora Paz e Terra, 1987.
GATTI, B.; BARRETTO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. [S.l.]: – Unesco Representação no Brasil, Brasília, 2009. ISBN: 9788576521082.
GATTI, B. A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. – Educar em Revista, Curitiba, p. 51–67, 2013. ISSN: 0104-4060.
MANZINI, E. J.; SANTOS, M. C. F., – Portal de ajudas técnicas para educação, Brasília, 2006. ISBN: 85-86738-26-3.
MASSENA, E. P.; SIQUEIRA, M. R. da P. Contribuições do pibid à formação inicial de professores de ciências na perspectiva dos licenciandos – Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 17–34, 2016. ISSN:1806-5104
DE MOURA, Dácio Guimarães, Feiras de ciências: necessidade de novas diretrizes, Belo Horizonte, 1995.
MELO, Clara Raíssa Fernandes De. Habilidades sociais: uma estratégia de combate ao bullying – Anais III CINTEDI, Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/44685. Acesso em: 03/01/2023 11:35.
NETO, A. A. L. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes – Jornal de pediatria, Rio de Janeiro, v. 81, [p. s1], 2005. ISSN: 2255-5536.
NEVES, S. R. G.; GONÇALVES, T. M. Feiras de ciências – Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Santa Catarina, v. 6, n. 3, p. 241–247, 1989. ISSN 2175-7941.
OLIVEIRA, É. C. S.; MARTINS, S. T. F. Violência, sociedade e escola: da recusa do diálogo à falência da palavra – Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 90–98, 2007. ISSN: 1807-0310.
SANTIAGO, M. E.; BATISTA NETO, José. Formação de professores em Paulo Freire: uma filosofia como jeito de ser-estar e fazer pedagógicos – Revista E-curriculum, São Paulo, v. 7 n. 3, 2011. ISSN 1809-3876.
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-29 (2)
- 2023-05-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Prof. Dr. José Moreira de Sousa, Me. Leia Soares da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.