THE DIFFERENT LANGUAGES IN THE LITERACY PROCESS: WHAT DO TEACHERS SAY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i34.682
Abstract views: 262 / PDF downloads: 180

Keywords:

Languages, literature, perceive

Abstract

The study analyzes the perceptions of literacy teachers about the presence and relevance of different languages in the children’s literacy process. This is an excerpt from a master’s thesis¹ linked to the Center for Studies and Research on Practices in Literacy and Inclusion in Education (NEPPAI) at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). The theoretical support that underpins the study is based on authors such as: Soares (2008; 2015), Geraldi (1984; 1999), Malaguzzi, (2016), Matos and Jardilino (2016), among others. This is a qualitative research that uses semi-structured interviews and observation as instruments for data collection. Two literacy teachers from the city of Itabirito/MG were interviewed. The investigation shows that although teachers understand the importance of working with different languages, their introduction into everyday classroom life is a challenge to be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

CARDOSO, Bruna. Práticas de linguagem oral e escrita na Educação Infantil. São Paulo: Anzol, 2012.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emília na Educação Infantil. São Paulo: Pensa, v.1, 2016.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: A experiência de Reggio Emília em transformação. São Paulo: Pensa, v. 2, 2016.

FOCHI, Paulo. A criança é feita de cem: as linguagens em Malaguzzi. São Leopoldo: Unisinos, 2014.

FERREIRO, Emília.; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Tradução Diana Myriam. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FRANCO, Marco Antonio Melo. Práticas pedagógicas na alfabetização: construindo o espaço da oralidade em sala de aula. 1.ed. Curitiba: Editora CRV, 2010. DOI: https://doi.org/10.24824/978856248074.4

FRANCO, Maria Amélia. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 97, n 247, p. 534 – 551, set/dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

FRANCO, Maria Amélia; GILBERTO, Irene; CAMPOS, Elisabete (orgs.). Práticas pedagógicas: pesquisa e formação. São Paulo: Edições Loyola, p. 7 – 31,2017.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J.W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 41–49.

GERALDI, João Wanderley (org.) O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2 ed, p. 17 a 53, 1999.

GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica. Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014.

MATOS, Daniel; JARDILINO, José. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 20-31, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1893

MORAIS Artur Gomes. Concepções e metodologias de alfabetização: Por que é preciso ir além da discussão dos velhos métodos? UFPE – Centro de Educação e CEEL – Centro de Estudos em Educação e Linguagem, abril, 2006.

MORTATTI Maria do Rosário. História do Ensino de Língua e Literatura no Brasil. ASPHE/FaE/UFPel. Pelotas, outubro, 1999.

NÓVOA, Antônio. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação - PPGE/UFES Vitória, ES. a. 9, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.

SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica, v.9, n.52, jul/ago. 2003.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: São Paulo: Contexto, p. 1 a 25, 2013.

SOARES, Magda. Alfabetização, a questão dos métodos. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2017.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6ª Ed. Artmed, 1998.

WEISZ, Telma; SANCHEZ, Ana. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 4ª ed. São Paulo: Ática, 2019.

Published

2024-02-09

How to Cite

GONÇALVES, J. O.; FRANCO, M. A. M. THE DIFFERENT LANGUAGES IN THE LITERACY PROCESS: WHAT DO TEACHERS SAY?. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 98–110, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i34.682. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/682. Acesso em: 21 nov. 2024.