NARRATIVE DOCUMENTATION OF PEDAGOGICAL EXPERIENCES IN THE PEDAGOGY COURSE: THE “EMBRACE LETTER”
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.702Keywords:
Narrative documentation of pedagogical experiences, Pedagogical narratives, Instituting experiences of teacher training, Initial teacher trainingAbstract
The article is the result of a research-training, inserted in a network investigation about instituting experiences of teacher training in Latin America, which aimed to theme and develop, through the Narrative Documentation of Pedagogical Experiences (DNEP), reading, writing, editing and publishing strategies of pedagogical narratives in initial teacher training. Since the 2000s, DNEP has been developed predominantly in the continuing education of teachers, with openness to ethical-methodological creations that can adapt it to different pedagogical territories. Our research seeks to adapt it to the territory of the Pedagogy course of a public Brazilian university. This article analyses a strategy developed for students to comment each other’s narratives: the “embrace letter”. Our analysis focuses on the tones of comments that contribute to the pedagogical edition of the accounts, making known the hermeneutic work initiated by the students with the narratives written by their colleagues and discussing how the comments found in them are characterized.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Experiência e Pobreza. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2012 (Obras Escolhidas, v.1), p. 123-128.
BUSTELO, C. Experiencias de formación en contextos de encierro: un abordaje pedagógico desde la perspectiva narrativa y (auto)biográfica, 2016. 259 f. Tesis (Doctorado). Universidad de Buenos Aires – Buenos Aires, 2016.
CONTRERAS DOMINGO, J.; PÉREZ DE LARA FERRÉ, N. La experiencia y la investigación educativa. In: CONTRERAS DOMINGO, J.; PÉREZ DE LARA FERRÉ, N. Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata, 2013, p. 21-86.
DÁVILA, P. Escribir e interpretar la experiencia docente. La documentación narrativa de prácticas pedagógicas, 2014. Tesis (Maestría). 183 f. Universidad de Buenos Aires – Buenos Aires, 2016.
FARIA, J. B. O naufrágio, o baile e a narrativa de uma pesquisa: experiências de formação de sujeitos em imersão docente, 2018. Tese (Doutorado em Educação). 385 f. Universidade Federal de Minas Gerais – Belo Horizonte, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, de 1992.
JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
KRENAK, A. Ideias para Adiar o fim do mundo. São Paulo, Companhia das Letras, 2019.
LARROSA, J. Tremores: Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
LINHARES, C. Experiências instituintes na educação pública? Alguns porquês dessa busca. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 31, maio.-ago. 2007, p.136-160. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5192. Acesso em: 01/10/2022
PINEAU, G. Ancoragem de uma política de pesquisa em ciências humanas: histórias das novas profissões socioeducativas em formação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 55-70, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8424/pdf
PRADO, G. do V. T. Narrativas pedagógicas e formação no contexto do PIBID-UNICAMP. Anais do VIII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica. São Paulo, Universidade Cidade de São Paulo, 2018, p. 107 a 122.
RICOEUR, P. A vida: uma narrativa em busca de narrador. In: RICOEUR, Paul. Escritos e Conferências 1: Em torno da Psicanálise. São Paulo: Edições Loyola, 2010, p. 197-211.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa (tomo I). Campinas: Papirus, 1994.
SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Porto: Edições Afrontamento, 2000.
SUÁREZ, D. H. Escribir, leer y conversar entre docentes en torno de relatos de experiencia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 01, n. 03, p. 480-497, set/dez. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2999. Acesso em: 12 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v01.n03.p.480-497
SUÁREZ, D. H.; DÁVILA, P.; ARGNANI, A.; CARESSA, Y. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: una propuesta de investigación-formación-acción entre docentes. Buenos Aires: FFyL/UBA, 2021. Disponível em: http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Documentacio%CC%81n%20narrativa%20de%20experiencias%20pedago%CC%81gicas.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.
SUÁREZ, D.; OCHOA, L.; DÁVILA, P. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Nodos y Nudos, [S. l.], v. 2, n. 17, 2004. DOI: 10.17227/01224328.1228. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1228. Acesso em: 26 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.17227/01224328.1228
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliana Batista Faria, Inês Ferreira de Souza Bragança (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.