IN THE TEACHER TRAINING COURSE LEARNING DIFFICULTIES AFTER EMERGENCY REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i34.735
Abstract views: 360 / PDF downloads: 192

Keywords:

Pandemic, difficulties, science, learning

Abstract

The COVID 19 pandemic allowed immersion in various ways of producing the class, which came to be configured as Emergency Remote Teaching (ERE), continuing the educational process. This being questioned by several problems caused in different fields. In this context, it is opportune to analyze the learning difficulties of students in Higher Education with the return of face-to-face classes after the pandemic. This is a descriptive research with a quali-quantitative approach that uses a questionnaire as a data collection instrument and students from a public university as subjects. The collected data were analyzed in the light of “interpretive analysis” and point to difficulties arising from the demand for activities, the greater amount of teaching content, greater teaching demands, the performance of more complex assessments and a lag of contents from previous periods. With the research, the possibility of discussions in the area in question to alleviate the difficulties that make significant learning impossible.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRADE, de C. J. et al. Dificuldades enfrentadas durante o ensino remoto. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 1, p. 80-95, 2021.

AQUINO, J. G. (Org). Autoridade e Autoritarismo na Escola: alternativas teóricas e práticas. 3ª Ed. – São Paulo: Summus, 1999.

COSTA, A. E. R; NASCIMENTO, A. W. R. do. Os desafios do ensino remoto em tempos de pandemia no Brasil. Anais VII CONEDU-Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em:<https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69217> Acesso em: 05/01/2023.

FEITOSA, M.C. et al. Ensino Remoto: o que pensam os alunos e professores? In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 60-68. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.

GUDOLLE, L. S.; BLANDO, A.; FRANCO, S. R. K. Ensino remoto emergencial na educação superior: uma reflexão baseada em Paulo Freire. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 46, n. ed. especial, p. 1178–1189, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68422. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68422. Acesso em: 4 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68422

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

MASSETO, M. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.

MEDEIROS, P.P; BITTENCOURT, F.O. Fatores associados a ansiedade em estudantes de uma faculdade particular. Revista de Psicologia. v.10. n.33. 2017. Disponível em:<https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/594>. Acesso em 20/01/2023. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.594

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014.

MIRANDA, K. K. de O. et al. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: VII Congresso Nacional de Educação. Maceió, 2020. Disponível em:<https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID5382_03092020142029.pdf>. Acesso em: 10/01/2023.

OLIVEIRA, R. Estudantes de escolas públicas do Estado terão internet no celular para aulas virtuais. GAÚCHAZH. Porto Alegre, 13 maio 2020. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/colunistas/rosane-de-oliveira/noticia/2020/05/estudantes-de-escolas-publicas-do-estado-terao-internet-no-celular-para-aulas-virtuais-cka5xwtol00px015n7q3xjxl6.html> . Acesso em: 25 jun. 2020.

PONTES, Laysa Mirelly da Silva. Ansiedade em estudantes do ensino superior: uma revisão bibliográfica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de Pernambuco. Disponível em:<https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/42276>. Acesso em: 20/01/2023.

RIBEIRO, J. T.; JUSTINO, K. A. Ensino superior e a covid-19: os desafios de gestão em meio à pandemia. Trabalho de Conclusão de curso. Instituto Federal do Paraná, Curitibá, 2022. Disponível em: <https://ifpr.edu.br/curitiba/wp-content/uploads/sites/11/2022/03/TCC-Juliano-e-Karen-final.pdf>. Acesso em: 15/02/2023.

RIBEIRO, H. C. M.; CORRÊA, R. Ensino remoto na educação superior em tempos de distanciamento social: uma investigação nas instituições de ensino superior privada de um grupo educacional do Brasil. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, p. 139-161, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e79255

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 10 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57

ROSA, R. T. N. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus-o COVID-19!. Rev. Cient. Schola. Colégio Militar de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. V. VI, Número 1, Julho 2022. ISSN 2594-7672. Disponível em: <http://www.cmsm.eb.mil.br/images/CMSM/revista_schola_2020/Editorial%20I%202020%20(Rosane%20Rosa).pdf>. Acesso em 10 abr. 2022.

SILVA, M., et al,. Implantação e Utilização de Ensino Remoto: Vantagens e Desvantagens. 10 jornada Científica e tecnológica da Fatec Botucatu, Botucatu- São Paulo, Brasil. p.1 e 3, novembro, 2021, disponível em: <http://www.jornacitec.fatecbt.edu.br/index.php/XJTC/XJTC/paper/viewFile/2610/3053>. Acesso em: 03 jan. 2023.

SILVA, A. C. O; SOUSA, S. de A; MENEZES, J. B. F. de. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. In: Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia. Dialogia. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/about/submissions#authorGuidelines. Acesso em: 25/01/2023. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18383

Published

2024-02-09

How to Cite

GONÇALVES, N. M. N. IN THE TEACHER TRAINING COURSE LEARNING DIFFICULTIES AFTER EMERGENCY REMOTE TEACHING. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 85–97, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i34.735. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/735. Acesso em: 24 nov. 2024.