Educação, terra e liberdade: formação nos princípios educacionais do MST

Authors

  • Carlos Bauer
Abstract views: 276 / PDF downloads: 361

Keywords:

MST, Social history of education, Political and educational principles

Abstract

This paper presents briefly some passages in the history of the Landless Rural WorkersMovement (MST), their political influence and their educational principles. It also seeks to point out that teacher training courses in countries with strong rural tradition, excessive land concentration and political and economic importance of agriculture as one of the most striking features of his social history cannot do without discussing with its stakeholders, certain nerve center of this peasant reality very present in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 4.504, de 30 de novembro de 1964. Disponível em: <http://www.jusbrasil.com.br/ legislacao/129019/estatuto-da-terra-lei-4504-64>.

BOSI, A. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CALDART, R. S. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

FERNANDES, B. M. MST: formação e territorialização. São Paulo: Hucitec, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. da Unesp, 2000.

GOHN, M. da G. Mídia, terceiro setor e MST: impactos sobre o futuro das cidades e do campo. Petrópolis: Vozes, 2000.

JANES, R. Alfabetização de jovens e adultos em acampamentos e assentamentos da reforma agrária: a autogestão do MST – Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Relatório de pesquisa. Marília, 2001. Relatório de pesquisa.

JOÃO XXIII. Enc. Pacem in Terris, 11 de abril de 1963, em AAS 55 (1963), p. 259-260. Conferir em: .

KAY, M. R. Q. Currículo e teoria crítica na proposta de formação do MST. Pulsar: Revista de Educação, São Paulo, n. 1, p. 5-120, out. 2005.

KRISCHKE, P. A Igreja nas bases em tempo de transição (1974-1985). Porto Alegre: L&PM; Cedec, 1985.

LEANDRO, J. B. Curso técnico em administração de cooperativas do MST: a concepção­ de educação e a sua influência no assentamento Fazenda Reunidas de Pro­missão – SP. 2002. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

MAKARENKO, A. S. Poema pedagógico Vol. 3. São Paulo: Brasiliense, 1983.

MORIGI, V. A escola do MST: uma utopia em construção. Porto Alegre: Mediação, 2003.

MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Carta do 5º Congresso Nacional do MST. Brasília, DF, 15 jun. 2007. Disponível em: <http://www.mst.org.br/node/872>.

SADER, E. Quando novos personagens entraram em cena: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo (1970-1980). São Paulo: Paz e Terra, 1988.

SOUZA, M. A. de. As formas organizacionais de produção em assentamentos rurais do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra – MST. 1999. 284 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

STÉDILE, J. P.; FERNANDES, B. M. Brava gente: a trajetória do MST e a luta pela terra no Brasil. São Paulo: Perseu Abramo, 2005.

TERRA para Rose. Direção: Tetê Moraes. Fotografia: Walter Carvalho; Fernando Duarte. Brasil: Versátil, 1987. 1 DVD (84 min), colorido.

VENDRAMINI, C. R. Terra, trabalho e educação: experiências socioeducativas em assentamentos do MST. Ijuí: Unijuí, 2000.

Published

2018-07-05

How to Cite

BAUER, C. Educação, terra e liberdade: formação nos princípios educacionais do MST. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 104–113, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/99. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles