Nucleus of studies and research on professional teacher development
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.194Keywords:
Profesional Develoment. Teacher educacion. Research Group.Abstract
The article presents the movement of researchers linked to the Center for Studies and Research on Teacher Professional Development, linked to the Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC SP, since its creation in 2002. The core research focus is on issues to the education and work of teachers and coordinators in a psychosocial perspective, that is, in a perspective that considers that the training processes are inserted in the dynamics of the intersubjectivities, in a movement in which the subjects, at one time, attribute meanings and senses to reality and constitute themselves, guiding their actions. As a highlight of this text we present information and results from four research projects, all supported by funding agencies, coordinated by Professor Marli André, and developed by researchers from different universities in Brazil.
Downloads
References
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo, SP: Cortez, 2002.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GIMENO SACRISTÁN, J. In: NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. 2. ed. Portugal: Porto, 1995. p. 63-92.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional. Forma-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, SP: Cortez, 2002. (Coleção Questões da Nossa Época, v.77)
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. In: ROMANOWSKI, J; MARTINS, P.L; JUNQUEIRA, S.R.A. (orgs.) Conhecimento Local e Conhecimento Universal: formação docente, aprendizado e ensino. Vol. 5. Curitiba, PR, Editora Universitária Champagnat, 2005.
MORGADO, José Carlos. Currículo e Profissionalidade Docente. Portugal: Porto Editora, 2005.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.
RAMALHO, B. L.; NUNES, I. GAUTHIER, C. (orgs.). Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre, SC: Sulina, 2003. 208p.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. V. 12, n. 34, jan./abr. 2007, p. 94-103.
ROLDÃO. Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidades do ensino superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação. Ano XI, v. 12, n. 13, jan/dez, 2005. p. 105 – 126.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform (1987) In: SHULMAN, Lee (org). The wisdom of practice: essays on teaching and learning to teach. San Francisco, Jossey-Bass, 2004.
SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
WELLER, W. Grupos de discussão: aportes teóricos e metodológicos. In: WELLER, W.; PFAFF, N. Metodologia da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 54-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.