THE FIRST STEPS IN THE TEACHING CAREER: A STUDY WITH MOZAMBICAN TEACHERS

Authors

  • Geraldo Deixa Universidade Licungo
  • Rosalino Subtil Universidade Rovuma
  • Sidómio Escola Secundária 25 d Junho Lua-Lua

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.354
Abstract views: 408 / PDF downloads: 434

Keywords:

Professional development. Collaborative Work. Beginning of the career

Abstract

The purpose this article is to characterize the process of insertion in the teaching career of Mozambican teachers. For the development of the research we ask the following question: What features highlight the process of insertion in the teaching career in the Mozambican context? A questionnaire was applied to 29 primary school teachers in the city of Quelimane. The results obtained reveal that the teaching career is a complex profession that requires collaboration and awareness among managers. Therefore, the weak collaboration at institutional level puts at risk the construction of the teacher's identity.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AFRIMAP; SOISA. A prestação efectiva de serviços públicos no sector da educação. Um relatório publicado pelo AfriMAP e pela Opens Soceity Initiative for Southern Africa. 2012.

AUTOR 1; AUTOR 2. A influência da indução de professores principiantes na qualidade de ensino no 1º grau do Ensino Básico em Moçambique. Revista Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores (RBPFP) v. 13 n. 24 (2020): (maio/agosto). Em prelo.

CAVACO, M. H.. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. Porto: Porto Editora, 1993.

COUTO, C. Professor: O Início da Prática Profissional. Lisboa: Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.1998.

GARCÍA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto editora. 1999.

HUBERMAN, M.. Ciclo de vida Profissional do ensino médio. Genebra: Universidade de Genebra. 1989.

JESUS, S. N. de.; SANTOS, J. C. V.. Desenvolvimento Profissional e Motivação dos Professores. Porto Alegre: RS. 2004.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Lisboa: Revista de Ciências da Educação. 2009.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. -2. ed. - Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

NÓVOA, A. Vida de Professores. 2.ed. Lisboa: Porto Editora. 1995.

PACHECO, J. A; FLORES, M. A. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora. 1999.

PONTE, J. P.. O desenvolvimento profissional do professor de matemática. Educação e Matemática. Lisboa: SEM-SPCE. 1994.

PONTE, J. P.da. et al.. O início da carreira profissional de professores de matemática e ciências. São Paulo: Revista de Educação.2001.

SHULMAN,L.S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos cenpec | São Paulo, v.4 , n.2, p.196-229, dez. 2014.

SILVA, M.. O Primeiro Ano de Docência: O Choque com a realidade. Porto: Porto Editora. 1997.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v.21, n.73, p.209-244. 2000.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 14ª edição, Editora Vozes, Rio de Janeiro, Brasil. 2012.

Published

2021-04-15

How to Cite

DEIXA, G.; ROSALINO SUBTIL; SIDÓNIO FRANCISCO. THE FIRST STEPS IN THE TEACHING CAREER: A STUDY WITH MOZAMBICAN TEACHERS. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 67–78, 2021. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i26.354. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/354. Acesso em: 3 jul. 2024.