Constitution of a collective project of studies and research: teacher training in the práxis in GEPFAPE

Authors

  • Katia Augusto P. Cordeiro Curado Silva
  • Shirleide Pereira da Silva Cruz UnB

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.172
Abstract views: 551 / PDF downloads: 567

Keywords:

Teacher training, Research group, GEPFAPE

Abstract

The article aims to present the Group of Studies and Research on Teacher Education and Training (GEPFAPe) that was created in 2010 and is linked to the Faculty of Education of UnB and the Department of Planning and Administration (PAD) ), has its origin in the need to investigate the field of teacher training. In order to develop this task, researchers and professors from UnB, undergraduate and postgraduate students stricto sensu from the School of Education (UnB), professors / researchers from the Federal Institute of Brasília and professors from the public education network of the Federal District and Goiás that with the research themes of their interest systematize the objective of deepening in the object "teacher training". It has been a collective work of much research and life production.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRZEZINSKI, Iria. Profissão professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano editora, 2002.
DUARTE, Newton. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do
professor. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 24, n. 83, 2003.
FACCI, M.G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. Programas do ensino superior no campo da formação dos profissionais da educação básica: as políticas educacionais e o movimento dos educadores. Educação & Sociedade, Campinas, Cedes, n.69, p.17-44, dez. 1999.
FREITAS, Helena C. L. de. A (nova) política de formação de professores a prioridade postergada. In: Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n.100.- Especial, p. 1203-1230, out. 2007.

FREITAS, Luís Carlos de. Neotecnicismo e formação do educador. In: ALVES, Nilda
(Org.). Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio
de Janeiro: Paz e Terra. 1993.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. v. 2. Edição e tradução: Carlos Nelson Coutinnho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
KUENZER, Acácia Z. As políticas de formação: a construção da identidade do professor sobrante. Educação e Sociedade, Campinas, n. 68, p. 163-183, dez. 1999.
MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
MARX, K. .Contribuição à critica da economia política. São Paulo:Martins Fontes. 1983.

MARX, K.; Engels, F. A ideologia alemã (I – Feuerbach). São Paulo: Editora Hucitec. 1989.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. (Org.) Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
POPKEWITZ, Tomas S. Reforma Educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SAVIANI. Dermeval. A pedagogia no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro da. Professores com formação stricto sensu e o desenvolvimento da pesquisa na educação básica da rede pública de Goiânia: realidade, entraves e possibilidades. 2008. 292f. Tese de doutorado (Programa de Pós- Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia na formação de professores. Revista URI. v,18 n, 31. 2018.
TORRES, R. M. Melhorar as qualidades da educação básica? As estratégias do banco Mundial. In: DE TOMASI, L., WARDE, M. J. e HADDAD, S. (orgs.) O Banco mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1996.
VYGOTSKY,L.S. (1996). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5.ed. São Paulo (Brasil): Martins Fontes.

Published

2018-12-21

How to Cite

CURADO SILVA, K. A. P. C.; CRUZ, S. P. da S. Constitution of a collective project of studies and research: teacher training in the práxis in GEPFAPE. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 75–88, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i18.172. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/172. Acesso em: 22 nov. 2024.