PREAMBLE TO THE THEMES OF GENDER AND SEXUALITY IN TEACHER EDUCATION

Authors

  • Margareth Diniz Universidade Federal de Ouro Preto
  • Ana Guil Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.355
Abstract views: 885 / PDF downloads: 768

Keywords:

Teacher Education, Gender, Sexuality

Abstract

The objective this dossier on gender and teacher education aims at is to put a category that has been made invisible, subsumed, little treated in the field of education, especially in teacher education, through discussion on the gender and teacher category. sexuality in education and training, bringing the category to the fore, interrogating its binary pregnancies in the speeches and in the performance of teachers and professors by perpetuating teaching and learning premises that may, on the one hand, be committed to hate speech, from school without party, or, on the other hand, towards the defense of plurality of genders, of the rights to difference and diversity and their performances, without suffering rejection and segregation of their bodies.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRÉ, Marli. “Pesquisas sobre Formação de Professores: tensões e perspectivas do campo”. IN: FONTOURA, H.A, da SILVA, M. (Orgs) Formação de professores, culturas: desafios à pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões, Rio de Janeiro, 2011. (Coleção ANPEd Sudeste, 2011, livro 2).

APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: A experiência vivida. Vol. 2. Rio de Janeiro, Nova Fronteira. 1967

BUTLER, Judith. Problemas de gênero – feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 5ª. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

FERRAZ, Cláudia, DINIZ, M. “Nem tão contemporânea assim: a mulher-professora e seus tropeços diante da diferença. 2013. SP. Paco Editora.

FASSIN, Eric. A Double-Edged Sword: Sexual Democracy, Gender Norms and Racialized Rhetoric. In: BUTLER, Judith; WEED, Elizabeth (Orgs.).The Question of Gender:Joan W. Scott's Critical Feminism. Bloomington: Indiana University Press, 2011.

GARCIA, Marcelo C. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Carlos Marcelo Garcia. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. 2010. 11 Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br

IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 5.ed.São Paulo. Cortez, 2005.

FURLANI, Jimena. Educação sexual: possibilidades didáticas. In: Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2003, p. 66-81.

JUNQUEIRA, RogérioDiniz. “Ideologia de gênero”: a gênese de umacategoria política reacionária– ou: a promoção dos direitos humanos se tornouuma “ameaça à família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, JoanaliraCorpes (Org.). Debates contemporâneos sobre Educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2009.

LOURO, G. L. Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, G. L. Mulheres na sala de aula. In. PRIORE, Mary Del (org); BUSSANEZI, Carla (coord. De textos). História das mulheres no Brasil. 8 ed. São Paulo: Contexto, 2006.

MIGUEL, Luis Felipe. Da “doutrinação marxista” à "ideologia de gênero" - EscolaSem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Direito&Práxis, Rio de Janeiro, vol. 7, n. 15, pp. 590-62, Rio de Janeiro, 2016.

MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EDUUFSCar, 2002

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomáz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomáz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 13-47.

SAFFIOTI,Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004.

VEIGA-NETO, Alfredo. Delírios avaliatórios: o currículo desvia para a direita ou um farol para o currículo. In: FAVACHO, André Márcio Picanço; PACHECO, José Augusto; SALES, Shirlei Rezende. Currículo, conhecimento e avaliação: divergências e tensões. Editora CRV. 2013.

RINALDI, Renata Portela. Formação de formadores: aprendizagem profissional de professoras-mentoras para uso da informática na educação. São Carlos: EDUUFSCar. 2009

SCOTT, Joan. Deconstructing Equality-versus-Difference: Or, the Uses of Poststructuralist Theory for Feminism. FeministStudies, Vol. 14, No. 1 (Spring, 1988), pp. 32-50.

Published

2020-07-28

How to Cite

DINIZ, M.; GUIL, A. . PREAMBLE TO THE THEMES OF GENDER AND SEXUALITY IN TEACHER EDUCATION. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 13–26, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v12i24.355. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/355. Acesso em: 3 jul. 2024.