PEDAGOGICAL RESIDENCE: AN EPISTEMOLOGICAL DISCUSSION
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.437Keywords:
Residência pedagógica, princípios, formação de professoresAbstract
This text aims to present, in a broad way, theoretical and methodological elements about the configuration of the Pedagogical Residence in a critical emancipatory perspective. The study is justified based on the understanding that teacher training has been constituted, over the last decades, as an important agenda in the context of educational policies developed in different countries. Because it is considered as a fundamental aspect for the construction of quality in education, it is important for us to discuss the Pedagogical Residence as one of the political and pedagogical elements of training that translate different values, principles and projects of society. To this end, discussions on teacher training are initially presented; followed by the conceptual analysis of the Pedagogical Residence and the discussion of a critical emancipatory proposal. This path, referenced in bibliographic studies on the subject, provided the opportunity to reveal elements present in teacher education projects that historically crossed the way they are constituted in Brazil. Dialectically, it was sought to establish the development of the training project committed to the humanization and emancipation of the subjects, in a dialogical perspective that recognizes education as a situated social practice and that takes, as a starting point, the contexts of experience of the subjects of in order to build proposals full of meaning and meaning for those who participate in them.
Downloads
References
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2018a.
______. Edital Capes nº 06/2018. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2018b.
______. Edital nº 01/2020. Programa de Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2020.
CANDAU, Vera .Maria .; LELIS, Isabel Alice. A Relação Teoria-Prática na Formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma Nova Didática. 10. ed. Petrópolis: Vozes. 1999. p.56-72.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. Trad. Sandra Trabucco. 2. ed. São Paulo, SP: Editora Cortez, 2012.
COSTA, Elisangela André da Silva et al. (Orgs.) Programa Residência Pedagógica-UNILAB: os desafios de ensinar e aprender a profissão professor (a) à luz da diversidade [recurso eletrônico] Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020.
COUTINHO, Carlos Nelson. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Rio de Janeiro, 1989.
CRUZ, Shirleide Pereira da Silva. A construção da profissionalidade polivalente na docência nos anos iniciais do ensino fundamental: sentidos atribuídos às práticas por professoras da rede municipal de ensino do Recife. Recife, 2012. 278f. Tese (doutorado) - UFPE, Centro de Educação , Programa de Pós-graduação em Educação. Recife, 2012.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Professores com formação Stricto sensu e o desenvolvimento da pesquisa na educação básica da rede pública de Goiânia 2008. 292 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
______. Políticas de formação de professores: construindo resistências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 30 7-320, jul./out. 2018.
______. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. São Paulo: Mercado de Letras, 2019.
CURADO SILVA, Katia Augusta Curado Pinheiro da; CRUZ, Shirleide Pereira. A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento - Diálogos em Educação, ABNT, v. 27, n. 2, p. 227-247, ago. 2018. ISSN 2316-3100. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062>. Acesso em: 03 out. 2020.
DUARTE, Stephanie Marina Cardoso Araújo. Tornar-se docente: o início da carreira e o processo de constituição da especificidade da ação docente. 2014. 151 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
ESTEVAM, Dimas de Oliveira. Casa Familiar Rural: a formação com base na Pedagogia da Alternância. Florianópolis, SC: Insular, 2003.
FARIA, Juliana Batista.; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emilio Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 28, n. 68, p. 333-356. 2019.
FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho pedagógico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. et al. Dicionário trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação UFMG, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, Volume 2: Os Intelectuais. O Princípio Educativo. Jornalismo. 4. ed. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Co-edição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
MARTINS, Ângela Maria Autonomia e educação: a trajetória de um conceito. In: Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, 2002, p. 207-232.
QUEIROZ, João Batista de. Construção das Escolas Famílias Agrícolas no Brasil: ensino médio e educação profissional. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, 2004.
ROLDÃO, Maria do Céu Roldão. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação v. 12, n. 34 jan./abr. 2007
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
TUNES, Elizabeth; TACCA, Maria Carmen VR e BARTHOLO JUNIOR, Roberto dos Santos. O professor e o ato de usar. Cafajeste. Pesqui. [conectados]. 2005, vol.35, n.126 [cited 2020-10-13], pp.689-698.
VASQUEZ, Antonio Sanchez Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977
ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.