EXPECTATIONS AND DIFFICULTIES OF SUPERVISED INTERNSHIPS REMOTE TEACHER: PERCEPTION OF TEACHERS IN TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.627
Abstract views: 568 / PDF downloads: 1454

Keywords:

Biology, Teacher training, Internship

Abstract

The supervised internship is a fundamental step in teacher training, being a period of application of theoretical knowledge, as well as a propitious moment to experience, under guidance, the daily life of basic education schools, as well as participating in the planning and organization of classes and knowing the real situations inside the room. This entire context needed to be remodeled due to COVID-19, whose face-to-face educational activities had to be interrupted, being offered through emergency remote teaching. Given this scenario, this investigation intends to understand the expectations and difficulties about the development of supervised remote internships in the perception of teachers in training. The research, descriptive and with a qualitative approach, was carried out with 57 Biology undergraduates. The data were collected through an online form and, later, analyzed following the guidelines of the content analysis of Gibbs (2009). It can be seen that for 72% of the interns, the expectations regarding the internships were met or exceeded. However, the lack of direct contact with the students (68.4%), the lack of feedback from the students with the proposed activities (45.6%) and the non-participation of the students due to the lack of internet (45.6%) were difficulties found. Thus, despite the setbacks encountered during the supervised internship, in a remote way, new learning was presented, giving new meaning to the teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BRASIL Portaria 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portariamec-343-2020-03-17.pdf . Acesso em: 05 mar 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. PARECER CNE/CP 28/2001. Diário Oficial da União de 18/1/2002, Seção 1, p. 31.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abrilde 2020, Seção 1, p. 46-49, 2020.

CEARÁ. Projeto pedagógico curso de Ciências Biológicas - modalidade licenciatura– FAEC/UECE. 2012

CORREIA, V. C. P. .; ROCHA, E. do A. .; SUZART, L. A.; MAGALHÃES, F. P.; LEAL, D. C. de .; GONÇALVES, L. G. .; SANTOS, N. B. dos .; SILVA, A. J. N. da. Formação docente e o Estágio Curricular Supervisionado: desafios e possibilidades em tempos de pandemia. Conjecturas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 280–304, 2021. DOI: 10.53660/CONJ-125-213. Disponível em: http://www.conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/125. Acesso em: 1 maio. 2022.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre, Artmed; 2009.

LIMA, M. S. L. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.

MAFUANI, F. Estágio e sua importância para a formação do universitário. Instituto deEnsino superior de Bauru. 2011.

MENEZES, J. B. F. de. Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e021004, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021004.

MENEZES, J. B. F.; SILVA, H. D. A. Relevância e contribuições do estágio supervisionado para o exercício da profissão docente na percepção dos licenciandos em Ciências Biológicas. Iniciação & Formação Docente, v. 5, n. 2, p. 36 a 49-36 a 49, 2018.

MENEZES, J. B. F.; MOURA, F. N. S.; SOUSA, S. A. Utilização das tecnologias digitais por docentes vinculados à cursos de licenciatura ofertados no município de Crateús-ce. Ciência & Desenvolvimento-Revista Eletrônica da FAINOR, v. 12, n.1, 2019. Disponível em: http://srv02.fainor.com.br/revista237/index.php/memorias/article/download/813/451

MENEZES, J. B. F. de; MARTINS, M. M. M. de C. Estágio supervisionado remoto edocência: (auto)percepção de professores em formação. Revista de Instrumentos,Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 3, n. 1, e022007, 2022. DOI:https://doi.org/10.51281/impa.e022007

PASSERINI, G. A. O estágio supervisionado na formação inicial de professores de matemática na ótica de estudantes do curso de licenciatura em matemática da UEL. 121f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2007.

QUADROS, V. C.; KOCHHANN, M. E. R. Contribuições do Estágio Curricular Supervisionado da Licenciatura em Matemática no processo de construção dos saberes docentes dos estagiários.REnCiMa, v. 9, n.3, p. 106-122, 2018.

SEGATTO, M. S. O estágio supervisionado e suas dificuldades na visão de estagiários em licenciatura em Química do IQUFU. Educação Contemporânea-Volume 28 Artes Formação Docente, p. 30.

SHULMAN, L. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. EducationalResearch, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, p. 298-315, 2020.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista brasileira de estudos pedagógicos, v. 99, p. 205-221, 2018.

SOUZA, F.Q.; PAIXÃO, G.C.; MENEZES, J.B.F. Desafios e anseios do ser professor: uma perspectiva de professores em formação. Ensino em Foco, v. 3, n. 6, p. 32-46, 2020.

TARDIF, M.Saberes docentes e formação profissional. 5ª.ed. Petrópolis: Vozes, 2002

XAVIER, I. C. S.; TEIXEIRA, B. M.; RIBEIRO, J. L. L. S. ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: A VISÃO DOS DOCENTES SOBRE O SEMESTRE LETIVO SUPLEMENTAR NA UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. In: XX Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Anais. 2021.

Published

2022-08-29

How to Cite

MENEZES, J. B. F. de; MARTINS, J. E.; MOURA, F. N. de S. EXPECTATIONS AND DIFFICULTIES OF SUPERVISED INTERNSHIPS REMOTE TEACHER: PERCEPTION OF TEACHERS IN TRAINING. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 151–164, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.627. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/627. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.