Notes on teacher training in the studies of UECE research group EDUCAS: pathways and perspectives

Authors

  • Isabel Maria Sabino de Farias Universidade Estadual do Ceará – UECE
  • Jeannette Filomeno Pouchain RAMOS Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira – UNILAB
  • Silvina Pimentel SILVA Universidade Estadual do Ceará – UECE

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i19.180
Abstract views: 1486 / PDF downloads: 1328

Keywords:

Teacher Trainin, Research group, Methodology

Abstract

The text, result of a theoretical and documentary exam, addresses the theme of teacher training in the studies and productions of the research group Educação, Cultura Escolar e Sociedade (Education, School Culture and Society) - EDUCAS, of the State University of Ceará - UECE, from 2006 to 2018.The scientific and technological progress of the last decades has highlighted the potential of associative processes in the production of knowledge in the most various areas, a movement that has encouraged the expansion and strengthening of research groups within public universities. The analysis evidenced the option to move as a collective as a mark of EDUCAS 'constitution, with the adoption of collaborative work forms and focused on the formation of new researchers for the area.The development of integrated research is another recurrent aspect in the studies of the first decade of existence of this team, prevailing the qualitative approach, empirical researches and the adoption of varied methodologies.The themes denote interests in the field of educational policy, of the teacher training pathway, teaching practice and pedagogical innovation, addressed both in a contemporary and historical perspective. EDUCAS is one of the teams in Education of UECE registered in the CNPq Directory of Research Groups, in the basis of the creation and consolidation of the Graduate Program in Education of this institution, which focuses on teacher training.Its contribution is delineated in the strengthening of the History and Educational Evaluation thematic nucleous, of the research line “Training and Educational Policies” and in the constitution of the research line “Training and Professional Development in Education” of this strictosensu postgraduate program, especially in the articulation that promotes between researchers in the scope of Basic Education, undergraduate and postgraduate programs.The volume of theses, dissertations, monographs, articles and books published by members of the research group evidences the potential of the associative process based on the collaborative work among peers, beginners and veterans, in the world of scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução da 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
AGUIAR, Karen Cristina V. de. A história de vida evidenciada nas idéias de educadores do Ensino Fundamental no município de Fortaleza. Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2007.
ARAÚJO, Sandra Regina Pires; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental e seus saberes sobre pesquisa: entre os caminhos da formação e da prática profissional. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MORAES, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação. São Luiz: EDUFMA, 2017, p.68-101.
BEZERRA, José Eudes Baima. A Intenção e o Gesto: Educação e Mudancismo no Ceará (1987-1991). Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. Fortaleza: UFC, 1996.
BRASIL. MEC. CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2010. Brasília: DF: CAPES, 2010.
CARDOSO, Nilson de Souza; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Como ensina o professor de Ciências Biológicas que pesquisa? In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MORAES, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação. São Luiz: EDUFMA, 2017, p.102-124.
CASTRO, Solange Maria Santos. Profissão Professor no Ceará 1964-1985: percursos ambíguos da docência. Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2007.
CAVAIGNAC, Monica Duarte. Desafios da Formação Docente: um estudo a partir dos percursos, saberes e práticas dos professores dos cursos de licenciatura da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Relatório de Pesquisa. Estágio Pós-Doutoral. Fortaleza: UECE/PPGE, 2018.
CAVALCANTE, Maria Marina Dias; NUNES, João Batista Carvalho; FARIAS, Isabel Maria Sabino de (Orgs.). Pesquisa em Educação na UECE: um caminho em construção. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.
CONCEIÇÃO, Ariádine Custódio Vieira. A Carreira Docente (1930/1964): o que dizem os documentos oficiais? . Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2007.
ESTEVES, Maria Manuela. Prefácio. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; JARDILINO, José Rubens Lima; SILVESTRE, Magali Aparecida; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio de. Pesquisa em Rede: diálogos de formação em contextos coletivos de conhecimento. Fortaleza: EdUECE, 2018, p. 13-19.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de. A Atividade Docente no Telensino: um estudo acerca dos saberes mobilizados na prática pedagógica do Orientador de Aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. Fortaleza: UFC, 1997.
_______. A cultura docente face à formação para a pesquisa: a gestão dos saberes na docência universitária. Relatório Técnico Final. Fortaleza: UECE/EDUCAS/CNPq, 2011, 280p.
_______; BEZERRA, José Eudes Baima. Melhoria da Aprendizagem na Escola de Ensino Médio: avanços, limites e perspectivas do PIBID no cenário da avaliação censitária. Projeto de Pesquisa. Fortaleza; UECE: EDUCAS, 2011.
_______; _______. Do documento ao documento: recompondo seu lugar histórico. In: NÓBREGA-THERRIEN, S. M; FARIAS, I. M.S. de; NUNES, J. B. C. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza; EdUECE, 2011, vol. III, p. 43-54.
_______; JARDILINO, José Rubens Lima; SILVESTRE, Magali Aparecida; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio de. Pesquisa em Rede: diálogos de formação em contextos coletivos de conhecimento. Fortaleza: EdUECE, 2018.
_______; _______; _______ (Orgs.). Aprender a ser professor: aportes de pesquisa sobre o PIBID. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
_______; _______; _______. Desenvolvimento Profissional Docente e Inovação Pedagógica: estudo exploratório sobre contribuições do PIBID. Projeto de Pesquisa em Rede – Programa Observatório da Educação/OBEDUC CAPES. Fortaleza: UECE. EDUCAS, 2012.
_______; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MORAES, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação. São Luiz: EDUFMA, 2017.
_______; NUNES, Ana Ignez Belém Lima. Ofício de professor: trajetórias, idéias e práticas. Revista da Educação Pública, Cuiabá: EdUFMT, 2006, v. 15, nº. 28, p 69-84.
_______; _______; ALBUQUERQUE, Maria Glaúcia Menezes Teixeira; MAGALHÃES JÚNIOR, Antonio Germano; BEZERRA, José Eudes Baima. Profissão Professor: política e memórias. Relatório Técnico de Pesquisa. Fortaleza: UECE. EDUCAS/CNPq, 2007, 193p.
_______; THERRIEN, Jacques; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; SALES, José Albio Moreira. Formação de Professores no Estado do Ceará: a responsabilidade social da UECE. Revista Educação Brasileira, v. 33, p. 42-69, 2011.
_______; _______; _______; SILVA, Silvina Pimentel. A Docência Universitária sob o prisma da integração ensino e pesquisa. Teresina: EDUFPI, 2014.
FURTADO, Bernardo Alves. Pesquisa em rede: análise preliminar dos grupos de pesquisa do CNPq em 2014. Radar nº 45 – Junho de 2016. Disponível em: <Repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/6879/1/Radar_n45_pesquisa.pdf>. Acessado em: 28 dez. 2017.
GÓMEZ, A. I. Pérez. La cultura escolar em La sociedad neoliberal. Madrid: Edicones Morata, 1998.
GURGEL, Maria Isabele P. A história de vida na construção da identidade do professor. Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2008.
HARGREAVES, Andy. Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian lostiempos, cambia el profesorado. Madrid: Ediciones Morata, 1999.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JARDILINO, José Rubens Lima. Educação e Protestantismo – estudo sobre os fundamentos da educação na Reforma Protestante: a correspondência de João Calvino (1536-1564). Projeto de Estágio Pós-Doutoral. Ouro Preto, UFOP, 2015.
KOSIK, K. A Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LE GOFF, J. História e memória. Tradução Bernardo Leitão [et. all.]. 4ª ed. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 1996 (Coleção Repertórios).
MACHADO, Nilson José. A Universidade e a organização do conhecimento: a rede, o tácito, a dádiva. Estudos Avançados, vol.15 no.42, São Paulo May/Aug. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200018. Acessado em: 31/12/17.
MACIEL, Alessandra de Oliveira. Cartografia da formação, saberes e práticas avaliativas de professores no curso de matemática. Relatório de Qualificação de Projeto de Dissertação. (Educação). Universidade Estadual do Ceará. Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza-Ce, 2017.
MAGALHÃES JÚNIOR, Antonio Germano; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Memórias e Cotidiano: os escritos de Amália Xavier de Oliveira sobre a escola Normal Rural de Juazeiro do Norte (1934-1946). In: VASCONCELOS, J. G.; NASCIMENTO, Jorge Carvalho (Org.). História da Educação no Nordeste Brasileiro. Fortaleza: Edições UFC, 2006, p. 77-90.
_______; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Ruralismo, Memórias e Práticas Educativas no Cotidiano da Primeira Escola Normal Rural do Brasil: a Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte – Ce (1934 – 1946). In: WERLE, F. O. C. (Org.). Educação Rural em perspectiva internacional: instituições, práticas e formação do professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007, p. 53-78.
_______. Cartografia das relações de saber/poder dos professores das licenciaturas. Projeto de Pesquisa. Edital Universal do CNPQ 14/2014. Fortaleza: UECE, 2014.
_______. Cotidiano das práticas formativas de professores em Fortaleza: mitos e ritos na constituição de uma cultura profissional no período republicano. Projeto de Pesquisa. Fortaleza: UECE, 2011.
_______. Vigilância, Transgressão e Punição: Memórias de ex-alunas de escolas católicas de formação de educadoras (1964-1969). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. Fortaleza: UFC, 2003.
MIRANDA, Augusto Ridson de Araújo. Formação, saberes e práticas dos professores da área de Ensino de História no Curso de História da UECE em Fortaleza. Dissertação (Educação). Universidade Estadual do Ceará. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Fortaleza–Ceará, 2016.
MOREIRA, Jonathan Rosa; VILAN FILHO, Jayme Leiro; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Características e produção científica dos grupos de pesquisa do CNPq/DGP nas áreas de Ciência da Informação e Museologia (1992 – 2012). Perspectivas em Ciência da Informação, v.20, n.4, p.93-106, out./dez. 2015.
MILLS, C. W. Apêndice: do artesanato intelectual. In: A imaginação sociológica. 2ª ed. Rio de Janeiro:Zahar, 1969.
NETA, Maria de Lourdes da Silva. O conhecimento avaliativo dos docentes dos cursos de pedagogia: cartografia dos saberes, práticas e formação. Relatório de Qualificação de Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Ceará. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Fortaleza-Ce, 2018.
NÓBREGA-THERRIEN, S. M; FARIAS, I. M. S. de; SILVA, Silvina Pimentel. O grupo de estudo como estratégia de formação e produção de conhecimento sobre desenvolvimento profissional em educação. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MORAES, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação. São Luiz: EDUFMA, 2017, p.142-170.
NOGUEIRA, Delane Lima. A Profissão Professor no Ceará dos anos 1930. Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2005.
_______. Amália Xavier e a Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte: registros sobre a constituição de uma cultura docente para a educação no campo. 1ª ed. Fortaleza: editora IMEPH, 2011.
NUNES, Ana Ignez Belém Lima. A professora alfabetizadora: caminhos e descaminhos na construção de uma identidade. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. Fortaleza: UFC, 1995.
PERONI, V. Política Educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.
RAMOS, Jeannette Filomeno Pouchain. Gestão do Projeto Educativo da Escola de Ensino Médio nas Trilhas das Mudanças. Projeto de Pesquisa. Edital Universal MCT/CNPq 14/2007. Fortaleza: EDUCAS/UECE, 2007.
______. Gestão por Resultado na Educação: a responsabilização e o regime de colaboração na promoção do direito à educação no Ceará (1995-2010). Projeto de Pesquisa. Edital Universal MCT/CNPq 13/2014. Fortaleza: EDUCAS/UECE, 2014.
ROCHA, Cláudio César Torquato. Saberes da docência aprendidos no PIBID: Um estudo com futuros professores de Sociologia. 1ª edição. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
______; FALCÃO, Giovana Maria Belém; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Desenvolvimento profissional de docentes da Educação Básica: o que contam professores supervisores do PIBID no Ceará?. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; JARDILINO, José Rubens Lima; SILVESTRE, Magali Aparecida (Orgs.). Aprender a ser professor: aportes de pesquisa sobre o PIBID. Jundiaí: Paco Editorial, 2015, p. 96-116.
RUF 2017. Ranking de universidades. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2017/ranking-de-universidades/. Acessado em 30/05/18.
SANTOS, Maria Terla Silva Carneiro dos. Saberes, práticas e formação: uma cartografia dos professores da área de “História e Ensino” da FECLESC/ UECE. Dissertação (Educação). Universidade Estadual do Ceará. Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza–Ceará, 2017.
SILVA, Mirelle Araújo. O Pensamento Pedagógico da Escola Nova na Proposta de Formação da Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte. Monografia (Pedagogia). Fortaleza: UECE/CED, 2007.
______. O Lavrador: a função do jornal na formação do professor ruralista de Juazeiro do Norte. 1ª ed. Fortaleza: editora IMEPH, 2011.
SILVA, Silvina Pimentel. Docência universitária e pesquisa: contradições e possibilidades. Relatório do Estágio Pós-Doutoral. Universidade de Brasília/UNB, Brasília: PPGE, 2013.
______. O Professor do Ensino Superior e a Pesquisa: Qual relação e prática pedagógica?. Projeto de Pesquisa. Fortaleza: EDUCAS/UECE, 2011.
______. Os Cursos de Licenciatura como formadores de professores: em que se constituem as bases da formação para a docência na Educação Básica?. Projeto de Pesquisa. Fortaleza: EDUCAS/UECE, 2014.
______. A Formação Continuada no exercício da docência em contextos da universidade: o que pensam os professores?. Projeto de Pesquisa. Fortaleza: EDUCAS/UECE, 2017.
SILVEIRA, Clarice Santiago; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; AZEVEDO, Maria Raquel de Carvalho. A pesquisa na formação do professor: estratégia de melhoria do seu campo teórico e prático. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MORAES, Lélia Cristina Silveira de (Orgs.). Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação. São Luiz: EDUFMA, 2017, p.25-67.
SHIROMA, O. E.; MORAIS, M. C. M. de; EVANGELISTA, O. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Tradução Lólio Lourenço de Oliveira. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
VARELA, Sarah Bezerra Luna. Docência universitária em cursos de licenciatura: cartografias de percursos formativos, constituição de saberes e vivências de práticas pedagógicas. Relatório de Qualificação de Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Ceará. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Fortaleza-Ce, 2017.

Published

2018-12-31

How to Cite

DE FARIAS, I. M. S.; RAMOS, J. F. P.; SILVA, S. P. Notes on teacher training in the studies of UECE research group EDUCAS: pathways and perspectives. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 13–32, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i19.180. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/180. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.