SCHOOL CULTURE IN SCIENCE AND BIOLOGY CLASSES: REFLECTIONS FROM THE SUPERVISED INTERNSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.617
Abstract views: 810 / PDF downloads: 555

Keywords:

Science Teaching, Teacher formation, School culture

Abstract

This research aimed to think about school culture in Science and Biology classes, through report analysis from academics of a Biological Sciences Course in its mandatory stages. In order to do so, a documental analysis of internship reports developed in Elementary School II and High School was carried out in public schools in two Mato Grosso do Sul state cities. From the academics perspective, the predominance of traditional teaching methodologies stands out, attributing to the teacher the role of main content transmitter, anchored in the follow didactic resources: textbook and chalkboard. We list that the analyzed didactic-methodological process can be questioned by the biases of the initial and continuing teachers education and the public schools conditions. Thus, we emphasize the importance of the licentiates give importance to the Fundamentals of Education, in addition to enabling the academics contact with the school reality throughout their initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n4/a05v17n4. Acesso em: 16 de ago. 2020.

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

COSTA, E. S; SAMPAIO, I. C. G. Utilização dos recursos didáticos no ensino de ciências e biologia na rede pública da zona urbana de Humaitá/AM. RECH- Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem Estar, Amazonas, v. 2, n. 2, p. 153-162, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/5153/4117. Acesso em: 19 de ago. 2020.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, São Paulo, n. 2, p. 177-229, 1990.

FREITAG, I. H. A importância dos recursos didáticos para o processo ensino-aprendizagem. Arquivos do MUDI, v. 21, n. 2, p. 20-31, 2017. Disponível em http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/38176. Acesso em: 4 de ago. 2020.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun., 2001.

KRAEMER, M. E. P. Avaliação da aprendizagem como construção do saber. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA DA AMÉRICA DO SUL, 5, 2005, Mar del Plata, Argentina. Anais... Mar del Plata: Universidade Nacional de Mar del Plata, 2005, p. 1-17. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/96974/Maria%20Elizabeth%20Kraemer%20-%20Avalia%c3%a7%c3%a3o%20da%20aprendizagem%20como%20con.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 19 de ago. 2020.

LIMA, K. E. C.; VASCONCELOS, S. D. Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio. Rio de Janeiro, v. 14, n. 52, p. 397-412, 2006. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362006000300008&script=sci_arttext. Acesso em: 29 de jul. 2020.

LOPES, A. O. Planejamento do ensino numa perspectiva crítica de educação. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Repensando a didática. São Paulo: Papirus, 1996.

MACEDO, A. M. B; MEDINA, G. B. K. O que dizem os estudos brasileiros sobre o relacionamento interpessoal no ambiente escolar: uma revisão de literatura. Revista PsicoFAE: Pluralidades em Saúde Mental, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 93-114, 2017. Disponível em: https://revistapsicofae.fae.edu/psico/article/view/104. Acesso em: 19 de ago. 2020.

MARQUES, P. M. Modalidades didáticas nas aulas de ciências: dizeres de alunos e professores de uma escola pública da região oeste do Paraná. 2018. 53f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Santa Helena, 2018. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/11125/1/SH_COBIO_2018_2_09.pdf. Acesso em: 21 de ago. 2020.

MASSABINI, V. G. O construtivismo na prática de professores de ciências: realidade ou utopia. Ciências & Cognição, São Paulo, v. 10, ano 4, mar., 2007.

MASETO, M. A. Tempo, espaço e práticas pedagógicas. In: Didática – abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EdUFBA, 2018.

MELO, L. A. Influência do uso de recursos didáticos no ensino de biologia em uma escola da rede pública de João Pessoa. 2019. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Federal da Paraíba- João Pessoa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/15934/1/LAM01102019.pdf. Acesso em: 18 de ago. 2020.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa – características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v.1, n. 3, 1996. Disponível em: https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/NEVES-Pesquisa_Qualitativa.pdf. Acesso em: 19 de ago. 2020.

NÓVOA, A (com a colaboração de ALVIM, Y.). Escolas e professores – proteger, valorizar e transformar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. InFor, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2017.

OLIVEIRA, C. R. L. S. A importância das relações interpessoais no ambiente escolar. 2019. 15f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Especialização em Gestão de Instituições Federais de Educação Superior) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/33376/1/TCC%20CLAUDIA%20RENATA.pdf. Acesso em: 18 de ago. 2020.

SCHROEDER, E. Os conceitos espontâneos dos estudantes como referencial para o planejamento de aulas de Ciências: Análise de uma experiência didática para o estudo dos répteis a partir da teoria histórico cultural do desenvolvimento. Experiências em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 130-144, 2013. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID205/v8_n1_a2013.pdf. Acesso em: 7 de ago. 2020.

SORDI, M. R. L. Alternativas Propositivas no Campo da Avaliação por que não? In: CASTANHO; S. E. M, CASTANHO; M. E. L. M. (Org.). Temas e Textos em Metodologia do Ensino Superior. Campinas: Papirus, 2009. v. 1, p. 171-182. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4701735/mod_resource/content/2/Avaliac%CC%A7a%CC%83o%20-%20Mara%20Sordi.pdf. Acesso em: 19 de ago. 2020.

THEODORO, F. C. M.; COSTA, J. B. S.; ALMEIDA, L.M. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de Ciências e Biologia. Estação Científica (UNIFAP), Macapá, v. 5, n. 1, p. 127-139, 2015. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/estacao/article/view/1724/flaviav5n1.pdf. Acesso em: 4 de ago. 2020.

VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v.7, n. 1, p. 11-19, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572003000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 de ago. 2020.

ZUANON, A. C. A. O processo ensino-aprendizagem na perspectiva das relações entre: professor-aluno, aluno-conteúdo e aluno-aluno. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v.3, n.1, p. 13-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/9739. Acesso em: 10 de ago. 2020.

Published

2022-08-29

How to Cite

MANO, A. de M. P.; CARVALHO, N. G. de S.; ORIANI, A. P. SCHOOL CULTURE IN SCIENCE AND BIOLOGY CLASSES: REFLECTIONS FROM THE SUPERVISED INTERNSHIP. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 137–150, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.617. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/617. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.