Pedagogia como ciência e curso

um olhar a partir das universidades do sul do Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i32.662
Abstract views: 431 / PDF downloads: 731

Keywords:

Pedagogia. Ciência da Educação. Formação de Professores.

Abstract

In face of the persistent criticism in relation to the precariousness of the formation of teachers in Brazil, this work aims to identify the presence/absence of Pedagogy as a science of education in the Pedagogy course. It was elaborated from the cut of a dissertation of the Master's degree course in Education that sought to analyze how the Pedagogy has been constituted as a science of education and how it is configured in the Pedagogical Projects of the Pedagogy courses, taking as reference the documents made available by eight universities located in the South of Brazil. It is about bibliographical and documental research, that had theoretical support in referential authors of the area as Franco (2008), Saviani (2012), Libâneo (2010), Pimenta and Severo (2021), among others. Among the main results it was identified that the theme is under discussion, but there is still little presence on Pedagogy as a science of education in the curricula of the analyzed Pedagogy courses.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

FERREIRA, Liliana Soares; FUENTES, Rodrigo Cardozo. Trabalho pedagógico: dimensões e possibilidade de práxis pedagógica. Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 722-737, jul./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/issue/view/2570. Acesso em: 12 nov. 2021.

FRANCO, Maria Amelia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. Campinas: Papirus, 2002, 144 p

FRANCO, Maria Amelia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido (org). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Cortez, 2021.

PINTO, Umberto de Andrade. Escolha a Escola. Folha de São Paulo, São Paulo, p. 12-12, 24 set. 2006.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. Campinas: SP: Autores Associados, 2012.

SEVERO, José Leonardo Rolim. Encontro 01 - Pedagogia: dos sentidos e epistemes à ciência da Educação (precursores modernos). Mediação: Dra. Aline Mascarenhas. [S.l.: s.n.], 2022. 1 vídeo (2h e 12 min). Publicado pelo canal: Rede Nacional de Pesquisadores em Pedagogia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8_sO_3VWWBQ&ab_channel=RedeNacionaldePesquisadoresemPedagogia-RePPed. Acesso em: 15 jun. 2022.

SEVERO, José Leonardo Rolim; PIMENTA, Selma Garrido. Outra vez, o curso de Pedagogia: tradições e contradições no contexto da Resolução 02/2019 de CNE. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v.19, n. 59, 2022. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/issue/view/551/showToc. Acesso em: 27 out. 2022.

Published

2023-05-23

How to Cite

DIAS VICENZI, F. C.; VIEIRA, M. M. M. Pedagogia como ciência e curso: um olhar a partir das universidades do sul do Brasil. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 32, p. 11–24, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i32.662. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/662. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.