Conceptions of internship and teaching

Authors

  • Marta Nörnberg
  • Igor Daniel Martins Pereira
Abstract views: 644 / PDF downloads: 987

Keywords:

Teacher education, internship, teaching

Abstract

This article presents conceptions of internship and of teaching practice resulted from the research that aimed to understand what components make up the teaching practice in curricular internship. The empirical material consisted of Internship Reports. The results of the content analysis show that the internship is understood as a suitable space and time for linking theory and practice, while teaching is understood as an experience and an opportunity for building relations with students and elementary school teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Revista Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.

AZEVEDO, M. A. R. de; ANDRADE, M. de F. R. de. O trabalho de orientação dos estágios frente aos diferentes cenários educacionais. Currículos sem Fronteiras, v. 11, n.2, p. 147-161, jul./dez. 2011.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.

BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.) Pesquisa em eficácia escolar. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2008.

CALDERANO, M. A. Modalidades de ações desenvolvidas por estagiários e professores supervisores de estágio da escola básica. Formação docente, Rev. Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 141-159, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora. com.br>. Acesso em: 9 fev. 2015.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

FELICÍO, H. M. dos S.; OLIVEIRA, R. A. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar, Curitiba, n. 32, p. 215-232, 2008.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1981.

MIZUKAMI, M. das G. N. et al. Escola e Aprendizagem da Docência. São Carlos: EDUFSCAR, 2002.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MORIN, E. O cenário epistemológico da complexidade. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

SILVESTRE, M. A. Sentidos e significados dos estágios curriculares obrigatórios: a fala do sujeito apren-dente. In: GOMES, M. de O. (Org.) Estágios na formação de professores. Possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Loyola, 2011.

SILVESTRE, M. A. Estágios curriculares e práticas de ensino supervisionadas: sentidos e significados apreendidos por alunas de um curso de Pedagogia. São Paulo: PUC, 2008. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação São Paulo, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Brasil, v. 1, n. 4, p. 215-233, 1991.

TORRES, R. M. Educação para todos: a tarefa por fazer. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VIEIRA, F. Pontes. (In)visíveis entre teoria e prática na formação de professores. Currículo sem fronteiras, v. 5, n. 1, p. 116-138, jan./jun. 2005.

WERLE, F. O. C.; NÖRNBERG, N. Prática reflexiva na escola. In: MÄDCHE, F. C. et al. (Org.). Práticas pedagógicas em ciências nos anos finais: caderno do professor coordenador de grupos de estudos. São Leopoldo: Unisinos; Brasília: MEC, 2006.

Published

2013-06-30

How to Cite

NÖRNBERG, M.; PEREIRA, I. D. M. Conceptions of internship and teaching. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 8, p. 109–120, 2013. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/78. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.