INITIAL ACADEMIC FORMATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS FROM THE INTERNSHIP EXPERIENCE AT UFMG: TRANSIT OF / BETWEEN LANGUAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.596
Abstract views: 607 / PDF downloads: 467

Keywords:

Teacher training, Initial formation, graduation, Physical Education

Abstract

Our work reports a training experience that takes place within the proposed curricular supervision internship, a fundamental part of the initial academic training process for teachers (undergraduate mode) of Physical Education, from the School of Physical Education, Physiotherapy and Occupational Therapy from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In the course of 585 hours devoted to teaching practice practices in the internship school, students are challenged to produce different procedures to comply with the workload. reflective records of the experiences lived in this formative path, using different types of languages, namely: the formal academic written language, the production of autobiographical texts (called “pedagogical popcorn”); a photographic language, through visual narratives; and, finally, an audiovisual language, through the production of short videos.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARAUJO, A.C.; OLIVEIRA, M.; SOUZA JUNIOR, M. Formação de professores de Educação Física e usos de conceitos do campo comunicacional para pensar o ensino. Comunicação e Educação, Cidade, ano XXIV, n. 1, p. 141-153, jan./jun. 2019.

BRACHT, V. Educação Física: Conhecimento e Especificidade. In: VAGO, T; SOUSA, E. Trilhas e Partilhas. Belo Horizonte: Cultura, 1997, p.13-24.

CAMPOS, C; PRADO, G. (Orgs.). Pipocas Pedagógicas: narrativas outras da escola. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013. 96p.

CIAVATTA, M.; ALVES, N. (Orgs.) A leitura de Imagens e a Pesquisa Social: História, Comunicação e Educação. São Paulo; Cortez, 2008.

DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. Belo Horizonte: SMED, 1995.

ESCOLANO, A.; VÑAO-FRAGO, A. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.

FIGUEIREDO, Z. Os novos desafios da formação de professores de educação física no Brasil. In: SANTOS, L. et al. (Orgs.) Convergências e Tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p.341-351.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

LE BRETON, D. O Fim do Corpo, Jornal do Brasil (17 de março de 2001), p.4.

MONTEIRO, S. B. Considerações acerca do conceito de Epistemologia da Prática. Pesquisa Educa, Santos, v. 3, n. 5, p. 5-25, jan./jun. 2011.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educacion. Madrid: 2009.

PIMENTA, S. G. Para uma ressignificação da Didática – Ciências da Educação, Pedagogia e Didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). In: PIMENTA, S. G. (Org.) Didática e Formação de Professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997. p. 1-15.

SAMAIN, E. Questões Heurísticas em torno do uso das Imagens nas Ciências Sociais. In: Bianco, B.F; Moreira Leite, M. L. (orgs.). Desafios da Imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. 5ª Edição. Campinas, SP: Papirus, 2006.

ZABALZA, M. A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.p.27.

Published

2022-08-29

How to Cite

ALMEIDA JÚNIOR, A. S. de; OLIVEIRA, C. M.; GARIGLIO, J. Ângelo. INITIAL ACADEMIC FORMATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS FROM THE INTERNSHIP EXPERIENCE AT UFMG: TRANSIT OF / BETWEEN LANGUAGES. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 107–121, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.596. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/596. Acesso em: 23 nov. 2024.