Teachers and research: from the training to the teaching work. a possible texture
Keywords:
Research, Teachers’ training, Teaching practiceAbstract
This paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge.
Downloads
References
ABREU, Roberta Melo de Andrade; ALMEIDA, Danilo Di Manno de. Refletindo sobre a pesquisa e sua importância na formação e na prática do professor do ensino fundamental. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, n. 14, p. 73-85, jul./dez. 2008.
ALARCÃO, Isabel. Contribuição da didática para a formação de professores: reflexões sobre o seu ensino. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percurso e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 159-190.
ALVES, Rubem. Ciência é coisa boa. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Introdução às ciências sociais. 4. ed. Campinas: Papirus, 1991.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Impacto da pesquisa educacional sobre as práticas escolares. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira. (Org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 33-48.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 35-45.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Diferentes tipos de pesquisa qualitativa. In: Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995. p. 27-33.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2002.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Um projeto coletivo de investigação da prática pedagógica de professores da Escola Normal. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Novos enfoques da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1992. p. 51-59.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Uma pesquisa com os professores para avaliar a formação de professores. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin Romanowski; MARTINS, Pura Lucia Oliver; JUNQUEIRA, Sergio Rogério Azevedo. (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. v. 1, p. 205-217.
BEILLEROT, Jacques. La recherche, essai d’analyse. Recherche et Formation, n. 9, p. 17-31, 1991.
CANEN, Ana. A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussão da diversidade e das diferenças. Ensaio, Aval. Pol. Públ. Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, p. 297-308, abr./jun. 2008.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Becoming Critical: Education, Knowledge And Action Research. London: Falmer Press, 1986.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. In: SERBINO, Raquel Volpato. Formação de professores. São Paulo: Unesp, 1998.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. São Paulo: Autores Associados, 1996.
DEMO, Pedro. Pesquisa e construção do conhecimento. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 1991.
DEMO, Pedro. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. In: MACIEL, Lizete; NETO, Alexandre (Org.). Formação de Professores: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez, 2004, p.113-124.
DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio; LACERDA, Mitsi Pinheiro de. Possíveis significados da pesquisa na prática docente: ideias para fomentar o debate. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, p. 1229-1242, set./dez. 2009.
DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio; ZEICHNER, Keneth (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DURAN, Marc; SAURY, Jacques; VEYRUNES, Philippe. Relações fecundas entre pesquisa e formação docente: elementos para um programa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 37-62, maio/ago. 2005.
ELLIOTT, John. El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata, 1993.
FAZENDA, Ivani (Org.). A pesquisa como instrumentalização da prática pedagógica. In: SEVERINO, Antônio Joaquim et al. Novos enfoques da pesquisa educacional. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 75-84.
FONTANA, Maria Iolanda. A prática de pesquisa: relação teoria e prática no curso de Pedagogia. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reuniões/30 rc trabalhos / Gt 08 – 2858 pdf >. Acesso em: 18 set. 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
GATTI, Bernadete Angelina. Construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano, 2002.
GERALDI, Corinta Maria Grisolia; DARIO, Fiorentini; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar (Org.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado das Letras, 1998.
GERALDI, Corinta Maria Grisolia et al. Registrando a história vamos delineando (e complexificando) os significados que perpassam a constituição do professor pesquisador. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 8., Florianópolis, maio 1996. Anais... Florianópolis, 1996.
GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Washington Aguiar de. Fundamentos epistemológicos do desenvolvimento do estágio com pesquisa. Poiésis Pedagógica, v. 5-6, p. 15-32, jan./dez. 2007/2008.
GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LENOIR, Yves. Pesquisar e formar: repensar o lugar e a função da prática de ensino. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1299-1325, set./dez. 2006.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação: pedagogia e didática: o campo investigativo da pedagogia e didática no Brasil: esboço histórico e buscas de identidade epistemológica e profissional. In: PIMENTA, Selma Garrido
(Org.). Didática e formação de professores: percurso e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 77-129.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos para quê? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LÜDKE, Menga. A pesquisa na formação do professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 7., Goiânia, 1994. Anais... Goiânia, 1994. p. 297-303.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Evolução da pesquisa em educação. In: LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. p. 1-10.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Combinando pesquisa e prática no trabalho e na formação de professores. Revista da Ande, v. 62, n. 2, p. 123-154, 1992.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; CRUZ, Giseli Barreto da. Aproximando Universidade e escola de educação básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 81-109, maio/ ago. 2005.
LÜDKE, Menga et al. O professor e a pesquisa. 5. ed. Campinas: Papirus, 2001.
LÜDKE, Menga et al. Investigando sobre o professor e a pesquisa. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lucia Oliver; JUNQUEIRA, Sergio Rogério Azevedo (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. v. 1, p. 181-191.
LÜDKE, Menga et al. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, abril/2001.
LÜDKE, Menga et al. O que conta como pesquisa? São Paulo: Cortez, 2009.
LÜDKE, Menga. Pesquisa e formação docente. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, maio/ago. 2005.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Produção de conhecimentos para a abertura das escolas às diferenças: a contribuição do LEPED/ Unicamp. In: GAIO, Roberta (Org.). Metodologia de pesquisa e produção de conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 88-104.
NASCIMENTO, Claudemiro Godoy do; BASTOS, Edivânia Pereira. Pesquisa na formação docente: notas introdutórias. Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo, v. 7, n. 1, jun. 2008.
NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Maria Rita de. A pesquisa em didática no Brasil: da tecnologia do ensino à teoria pedagógica. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percurso e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 131-157.
PERRENOUD, Philippe. Formar professores em contextos sociais em mudança: prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, n. 12, p. 5-21, set./dez. 1999.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.